Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Khulan!
    Om yrke läkare läs på http://www.framtid.se/profession/lakare/

    Det i Sverige krävs en högskoleutbildning som heter Läkarprogrammet. Grundutbildningen är på 5,5 år.
    Sedan följer det den obligatoriska AT-tjänstgöringen som är på minst 18 månader (kan vara längre, t.ex. i 21 månader) och efter det kan man ansöka om läkarlegitimationen.
    Det tar alltså minst 7 år eftergymnasiala studier/praktik för att kunna jobba som läkare i Sverige.

    Vill man bli specialist i ngt område inom medicin, tar det ytterligare 5 års studier/praktik.

    Var Läkarprogrammet finns idag, kan du se på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/lakare-195

    Behörighet till Läkarprogrammet är: grundläggande + godkända betyg i Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4. Alla de kurser ingår som obligatoriska i Naturvetenskapsprogrammet, inriktning "Naturvetenskap" - på gymnasiet och det är därför det programmet, NA och inr "natur" som man bör söka till.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier och med gymnasieval!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Det finns många olika möjligheter att bli behörig till läkare - på sikt.
    Man kan t.ex. gå Vård- och omsorgsprogrammet och på den välja till bli behörig till att söka till Sjuksköterska, hur man gör läs på http://www.fragasyv.se/info/sjukskoeterska-efter-vo

    Och sedan har man olika möjligheter. Man kan t.ex. söka Naturvetenskapligt basår och till Komvux - för att komplettera upp behörighet och om ett år kunna söka Läkarprogrammet. Samtidigt kan man söka utbildning Sjuksköterska på högskola.

    I fall man inte kommer in på Naturvetenskapligt basår och inte heller till Sjuksköterska (eller om man inte vill söka till Sjuksköterska), kan man läsa på Komvux på deltid och arbeta samtidigt. Undersköterska har väldigt goda chanser få jobb direkt efter gymnasiet. På så sätt kan man skaffa sig behörighet till läkare under t.ex. 2 läsår samtidigt som man får arbetslivserfarenhet och lön under den tiden.

    Vid ansökan till Läkarutbildningen kan det IBLAND finnas möjlighet att komma in med lägre betyg i en speciell kvot för personer med tidigare arbetslivserfarenhet inom vården. Har man arbetat som undersköterska efter gymnasiet - kan man söka i den kvoten och komma in med lägre betyg.

    Det som jag beskrev ovan är ett alternativ till att läsa på Naturvetenskapsprogrammet.

    OBS! Det finns ett antal påbyggnadsutbidlningar efter Sjuksköterska - t.ex Barnmorska eller specialistsjuksköterska. Röntgensjuksköterska är EN ANNAN utbildning, grundutbildning och på så sätt "samma" som Sjuksköterskeutbildning, inte påbyggnad.

    Hälsningar
    Mikael SYV