Jag har en elev som läser matte 1c på ett gymnasium redan nu under grundskolan. Har förstått det som att c läser man på natur och b på ekonomi, så om hon väljer ekonomiprogrammet, måste hon läsa matte 1b då eller kan hon hoppa över det eftersom hon läst 1c?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32008 frågor besvarade.
Vad betyder siffran/bokstaven efter ämnet?
1 Svar
Hej Lovisa!
Om vad siffrorna a, b och c i kursnamnen, inom gymnasiematten, betyder får du gärna läsa på https://www.fragasyv.se/info/matematik-pa-gymnasiet
***
Men i examensbevis från gymnasiet får vilken som helst kurs på nivå1 ingå, alltså går det bra att ta in matte 1c eller 1a in i examensbevis från ekonomiprogrammet (EK) där egentligen b-spår i matte läses.
Du har rätt att b-spår är mer inriktat på ekonomi, än a- eller c-spår. Men skillnaden i kurserna är inte så stor, så det är egentligen "samma kurs" (eller motsvarande kurser, som det heter).
Vidare, på nivå 2 och högre nivåer i matte blir det krångligare vad gäller vilka kurser som får ingå. Enligt reglerna bör rätt kurs ingå, alltså i examen från EK bör matematik 2b ingå och i inriktningen Ekonomi - även matte 3b.
*************************
Jag vill också svara på en fråga som du inte ställer - vad finns det för för- och nackdelar i att få betyg i gymnasiala kurser redan på grundskolan? Konstigt nog, kan det finnas fler nackdelar... :( För det första, så är det lättare att få högre betyg i b-spåret, än i c-spåret. Så, om eleven får t.ex B-betyget, eller i alla fall ett lägre betyg än A, och ej läser om kursen på gymnasiet, så får eleven lägre meritvärde vid ansökan till universitet sen...
En annan sak är att endast heltidsstudier på gymnasiet ger rätt till studiehjälpen/studiebidraget från CSN. Om eleven inte läser matematik 1 (a, b eller c) på gymnasiet för att hen redan har godkänt betyg i en av kurserna, och gymnasieskola inte kan erbjuda läsa någon annan kurs, då läser eleven på deltid och med det inte har rätt till studiehjälpen (pengarna från CSN) - på så sätt straffas eleven ekonomiskt för att ha varit för duktig och för snabb i sina studier... vilket är jättetråkigt!
************
Då måste man svara på frågan vad man ska "göra med särbegåvade elever"? När vi för ett tag sedan har tagit upp den frågan med de sakkunniga, fick vi svar att lärare kan inom grundskoleämnena utmana elever och ge dem svårare uppgifter än vad som krävs för A-betygen från vårterminen i årskurs 9 på grundskolan. Att eleven läser en eller några få gymnasiekurser redan på grundskolan ger sällan några fördelar för eleven, men kan ge nackdelar (t.ex det som jag ovan har beskrivit om lägre meritvärde och icke-rätt till studiehjälpen från CSN).
''*** Finns det fall då det blir en klar fördel för eleven att ha fått godkända betyg i gymnasiala kurser redan på grundskolan? Jo, det kan finnas. I några sällsynta fall när eleven är extremt särbegåvad och kan klara av Alla kurser som ingår i år1 på gymnasiet redan på grundskolan, och kan i så fall påbörja år2 på gymnasiet, direkt. Det är mycket ovanligt att elever kan klara av Alla kurser som ingår i år1. Det är också svårt att med 100%-säkerhet veta vilka kurser som "ingår i år1" på gymnasiet... det beror på Vilket program det gäller. Men även på samma program kan olika gymnasieskolor ha olika upplägg, vilket kan t.ex bero på lärarbrist.
Summan "av kardemumman"
I de flesta fallen riskerar eleven förlora mer än hen vinner genom att få betygen i gymnasiala kurser redan på grundskolan. De sakkunniga rekommenderar (i de flesta fallen) att lärarna utmanar elever "inom grundskoleämnena" utan att eleven får några gymnasiebetyg.
Frågor och svar taggade med 'språkintro' (5 st.)
-
Påbörja IMS tidigare?
Hej! Jag undrar om man enligt lag FÅR antas till IMS tidigare än när man slutat åk 9? Jag hittar inget som säger att man INTE får det. I de allra flesta fall är det helt naturligt att börja efter åk 9, men vid enstaka fall finns en diskussion...
Hej Emma,du får gärna ställa din fråga till Skolverket. Du kan t.ex ringa till upplysningstjänsten, tel.nr 08-52733200Vad jag personligen tänker kring din fråga är att IMS är ju ett... Läs hela svaret -
Kan jag gå till Språkintroduktion?
Hej! Jag är 15år. Jag kommer ifrån Vietnam, jag har bott i Sverige i 10 månader. Nästa år ska jag gå på gymnasiet. Och jag tror det är bäst om jag går på Språkintroduktion men vet inte om jag kan gå på...
Hej Trang,prata gärna med studie- och yrkesvägledare på din skola; för att svara på vilken utbildning som passar just dig, måste man veta mycket om din situation, bland annat om din tidigare... Läs hela svaret -
En nyinkommen person 17 år gammal vill lära sig svenska?
Hej jag undrar vart man vänder sig om man är nyinkommen till sverige och är 17 år gammal fast man redan är klar med gymnasiet i sitt hemland, men ej kan så mycket svenska? vänligen Jelena
Hej Jelena, det kan finnas olika omständigheter som kräver "avvikande" lösningar men som regel, erbjuds så unga personer som 17 år gamla - som är nyinkomna till Sverige... Läs hela svaret -
Vad är skillnad på Yrkesintroduktion och Språkintroduktion?
hej, jag undrar vad är det som är skillnad på yrkesintroduktion & språkintro? eleverna från båda utbildningar kan ju komma in på gymnasiet sen. Vad är det för skillnad? mvh Ulla
Hej Ulla, båda de utbildningar som du nämner är olika program inom IM, Introduktionsprogrammen. Det gemensamma för IM är att eleverna inte är behöriga till... Läs hela svaret -
IM - språkintrodukton med IM - yrkesintroduktion?
Undrar om någon kan svara på om det finns någon möjlighet alls för elev att kombinera IM - språkintrodukton med IM - yrkesintroduktion? I så fall finns någon skola i Stockholms eller Uppsala län som har BF eller VO som skulle finnas den möjligheten?
Hejsan, behörighet till yrkesintro inom IM>> är Kunskaper i svenska motsvarande åk6 i grundskolan + intresse för det aktuella yrket. Därför ser jag inga hinder för eleven,... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga