Lisa
    Hej! Jag tar studenten från Ekonomprogrammet nu i år men har tänkt att plugga vidare inom teknik/IT. Jag har sökt till Systemvetenskap till hösten men har också tankar om att försöka skaffa behörighet till ingenjörs utb. Datateknik eller Datavetenskap. Vilket jag inte vet hur jag vill göra just nu, jag känner att jag inte förstår eller vet tillräckligt om skillnaden mellan dessa program och hur mycket dessa skillnader avgör i framtiden, jobbmässigt osv. Bor i Göteborg och har då främst kollat på Systemvetenskap i GU och Borås, Datavetenskap i GU och Datateknik på Chalmers.

    Skulle vilja veta mer om skillnaderna mellan programmen samt lärosäten.

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Lisa,
    det brukar finnas rätt mycket information på utbildningarnas egna webbplatser. Många utbildningar har också studerandeambassadörer. Det finns även studievägledare på institutioner där utbildningarna ges. Ofta kan man även ställa frågorna till programansvariga rektorer eller andra utbildningsansvarig (för just den specifika utbildningen). De som jobbar med just den specifika utbildningen är experter på just den utbildningen och en allmän studie- och yrkesvägledare som tyvärr inte kan vara expert på alla utbildningar, kan läsa det som står på webbplatserna och återberätta det för dig, men det går ju snabbare och många ggr även bättre om du tar informationen direkt från utbildningens egen webbplats och tolkar den själv, på ditt sätt.
    Om jag förstår rätt, så har du inte läst fysik och kemi eller upp till matematik 4 på din gymnasieskola för att du gick ekonomiprogrammet. För behörighet till högskoleingenjörs- och civilingenjörsprogrammen behöver du i så fall läsa fysik1a och 2, kemi1 (och kanske också 2) samt upp t o m matematik 4. Du förlorar inget på att ansöka till komvux om att få börja läsa fysik1a, kemi1 och matematik (om du på gymnasiet ej läste matte 3, ansök om att få läsa matematik 3c och sedan 4 - på komvux). Du får sedan se om du får plats på kurserna på komvux och om du får plats, börja läsa, så får du se hur det går med de ämnena.
    Det kommer inte spela någon roll om man vill komma in på ingenjörsutbildningar på högskolenivå, om man inte är behörig. Tills du blir behörig, vilket kommer uppskattningsvis, ta minst ett läsår, kanske nya program startar (till hösten 2021). Utbildningsutbud förändras och vilka högskoleprogram som blir sökbara till hösten 2021 får vi veta (med säkerhet) endast från mitten på mars 2021.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa,
    när man jämför högskole-/universitetsprogram, vilket du i stor mån får göra själv, på egen hand, råder jag dig att titta på programmets längd, möjlighet att välja kurser (t.ex kan finnas valbar termin och t o m med möjlighet att ansöka om att få läsa den utomlands), praktik (om det ingår eller kan fås under utbildningens gång), vad för examen man får ut (t.ex kandidatexamen, civilingenjörsexamen eller en annan typ av examen).
    Ibland finns det information om var f d studerande arbetar idag och intervjuer med några studerande och/eller med f d studerande (alumner) på utbildningens egen hemsida. Om du inte hittar - bra att ta kontakt med sidansvarig eller med studievägledare/programrektor eller utbildningsadministratör, som arbetar med just det programmet för att det är de som bäst vet vad som gäller för deras utbildning.
    Högskoleutbildningar (program) är långa, oftast 3 - 5 år och på så lång tid kan mycket förändras på arbetsmarknaden. Därför går det oftast inte att ge något exakt svar om var och med vilka arbetsuppgifter man, efter avslutad utbildning, kan bli yrkesverksam.
    Vill man gå en kortare utbildning och snarast komma ut i arbetslivet med mycket goda chanser till anställning direkt efter (och många ggr även under utbildningen), rekommenderar jag att titta på utbud inom yrkeshögskola.

    Nedan kan du se några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    jensen-yrkeshogskola/cloudutvecklare-azure-jensen-goteborg
    systemutvecklare-net-campus-varberg
    nackademin/it-infrastrukturspecialist-nackademin-stockholm
    automationsingenjor-robotik-teknikhogskolan-jonkoping
    yhguiden.se/utbildning/edugrade/linux-devops-engineer
    jensen-yrkeshogskola/cloudutvecklare-aws-jensen-gbg
    handelsakademin/systemutvecklare-objektorienterad-systemutveckling