Bhanu
    Jag är en pöjke över 25 år och studerar jag på undersjuksköterska på vuxenutbildning, men det gäller inte för att få uppehållstillstånd beror på att jag har redan blivit vuxen över 25, enligt gymnasium lagen, men min fråga är kan jag få uppehållstillstånd om jag får antagningsbesked för heltid studera på yrkeshögskolan för 2 år, det är särskilt om jag är asylsökande samtidigt, och har fått besluten redan, och kan inte stanna vidare. Kan jag ansöka om det härifrån för att skynda processen, och vara säker om jag behöver lämna lägenhet eller inte, och lämna alla saker onödigt, om jag behöver komma igen.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Bhanu,
    tyvärr kan inte vi på Fråga SYV svara på din fråga. Frågor om uppehållstillstånd är det Migrationsverket som behandlar och fattar beslut om.

    Vi på Fråga SYV kan visa dig vilka yrkeshögskoleutbildningar som fortfarande tar emot ansökningar - där du kan göra "sen ansöken" eller där "restplatserna" finns >> men sedan Om du blir ANTAGEN till yrkeshögskola och i så fall hur det blir med frågan om Uppehållstillstånd - har vi ingen aning om... det är en fråga till Migrations-jurist, inte till en studie- och yrkesvägledare.

    Beklagar men vi kan inte svara på din fråga.

    Det rådet jag kan ge dig att du söker alla de utbildningar som är sökbara och som du vill komma in på och att du kontaktar Migrationsverket med frågor om uppehållstillstånd.
    Vänligen
    Lycka till!
    ANNA

    SYV-besökare SYV

    Hej,
    Det framgår inte av lag eller förordning om yrkeshögskolan att det är ett krav att den som antas till en utbildning har ett gällande uppehållstillstånd.

    Däremot framgår det av 2 kap. 5 § utlänningslagen (UtlL) att den som vistas i Sverige mer än tre månader ska ha uppehållstillstånd. Om personen inte har uppehållstillstånd och det finns ett utvisningsbeslut ska den i normalfallet återvända till sitt hemland. Myndighet för YrkesHögskola eller en enskild anordnare av yrkeshögskoleutbildning kan inte fatta beslut i frågor som gäller studerandes utvisningsbeslut eller uppehållstillstånd. Eftersom frågan gäller en annan lagstiftning än den som styr yrkeshögskolan kan endast Migrationsverket svara på den frågan.

    Med vänliga hälsningar
    Studie- och yrkesvägledare

    • :

      Hej,

      Jag har läst annan regel, som gäller för andra studier, eftersom även om jag studerar "Vård och Omsorg" utbildning, och bara en termin kvar, beror på att jag fyller mer än 25 år, jag fyller inte kraven med gymnasium lagen att söka uppehållstillstånd som en student, även om för att hitta jobb efter utbildning är nästan säkert, antingen på heltid eller på deltid direkt. Den regel förhindrar de som är redan kvalificerad i komma in i samhälle och deltar, samtidigt är brist för utbildad personalen så hög, och även om är det så att bland regeringens viktigasta frågor, nya länder och integration kommer in på andra platsen, de två synpunkter har ingen överens mot varandra.

      Jag har hittat annan studie regel som kan ge uppehållstillstånd för dem som studerar fölkhögskola eller utbildning som kan leda till jobb, och eftersom yrkeshögskola ger mer än 90% chans att hitta jobb direkt efter utbildning inom 6 månader, kan det vara tillräckligt med krav för att få uppehållstillstånd, om vi tänka åt enligt den regel. Om man kan lycka att få plats i Svensk utbildning, då är det redan säkert att man har kommit långt fram i integrationen inom samhälle, och är nästan redo att fungera som alla andra medborgare i landet utan något problem.

      https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Studera-i-Sverige/Andra-studier.html

      Min fråga är, kan man ansöka för uppehållstillstånd utan att lämna landet, det gäller för yrkeshögskola studie innehåller 400 pöang, eller 2 år heltid studera, eftersom kursen ska börja snart 27 Augusti, och om man lämnar ländet då kan det ta ganska lång tid för att få besluten och då kan det att man kan även förlora plats i utbildningen, eftersom yrkeshögskolan har sin egen system som fungerar, och i detta fallet även om man lyckas att få uppehållstillstånd, kan då det bli svårt att hålla kvar platsen, eller organisera igen lägenhet, bostad och allt, sen motiverar själv för studera samtidigt.

    • Anna : Din fråga kan vi på Fråga SYV tyvärr!!!! inte svara på. Det är Migrationsverket som ansvarar för att besluta om uppehållstillstånd. ANSÖKA om studier kan du göra. Sedan är det EN ANNAN FRÅGA - om du kan bli antagen. Yrkeshögskoleutbildning som du söker kommer bedöma om du är behörig till utbildningen... och om de tycker att du exempelvis kan lite för lite svenska, kommer de att svara dig att deras bedömning är att du är Obehörig till deras utbildning, och i så fall kan du inte bli Antagen, även om du då hade varit svensk medborgare. Men om ansvariga för yrkeshögskoleutbildning bedömer att du är behörig och de har ledig plats på utbildningen, kommer i så fall Nästa fråga upp: om de kan göra antagning utan att du har "personnummer"...? Troligtvis, kan de inte göra det. Vi har varit i kontakt med Myndigheten för yrkeshögskola som svarade att för att kunna bli antagen till en yrkeshögskoleutbildning måste man ha "någon form av uppehållstillstånd" - och har man inte det, kan man tyvärr inte bli antagen... det är det svar på en allmän fråga som vi ställde till Myh, www.myh.se - som vi fick. Jag förstår att det är en viktigt fråga du ställer. Jag önskar också att vi på Fråga SYV kunde på ngt. sätt hjälpa... men det kan vi tyvärr inte.
    • :

      Visa mig gärna den vägen

      Jag ska beskriva lite om mig så att det gör det lättare att förstå allt.

      Jag hade tillfälligt uppehållstillstånd tills första juli 2015, började från 2010 augusti, sen när en stor jordbävning i 2015 i mitt land som dödades mer än 8,000 invånare i en dag, och förstördes ganska mycket av landet och kunde inte landet klara sig själv, då många länder kom fram och gav hjälp, bland dem USA som tog nästan 15,000 under "Temporary Protection Status" (https://nordic.businessinsider.com/trump-has-ended-temporary-protection-status-for-4-countries-2018-1?r=US&IR=T), och jag hade redan varit i Sverige för en lång tid och jag trivdes samtidigt den samhällen, då ansökte jag om skydd och började prova ett nytt liv. Eftersom jag hade redan uppehållstillstånd och personnummer, enligt regel kunde jag göra samma som jag gjorde då, tills den nya besluten skulle laga kraft och ändra rättigheter. Det gav mig chans att fortsätta studera på dagen och jobba samtidigt på natten. Jag behövde klara mig självständigt för allt, jag gjorde så mycket som jag kunde och lyckades komma fram mycket, men ändå besluten kom och jag misslyckades i den 3 årig processen. Jag missades inte så mycket men ändå kan jag inte uppnå till kraven genom regel för att få uppehållstillstånd.

      1.    Jag kunde inte lyckades att få uppehållstillstånd i mitt ärende eftersom alla länder har sina egna kategoriseringar om vilka ländsmedborgare får asyl. Jag ska inte diskutera om den så mycket.

      2.    Jag studerar heltid till utbildning ”Vård och Omsorg”, men det behöver under 25 år, beror på att jag även inte få tid till januari för att klara utbildningen.

      3.    Jag har tillsvidare anställning i ett deltid-jobb, och med den tjänar jag pengar varje månad ungefär 11,000 till 13,000 SEK och försörja mig själv, men enligt regel måste man tjäna minst 13,000 SEK a månad bara från ett jobb för att söka jobbtillstånd, och det hjälper inte med bara försörjning pengar, som är ungefär 8,190 SEK varje månad, för att förlänga stanna tiden.

      4.    Jag kan tjäna lätt 15,000 SEK från två jobb, den vanliga jobb och vikarie i vården, men det räknas inte att få tillfälligt uppehållstillstånd eller förlänga tid för att studera.

      5.    Jag har fått platsen nu i yrkeshögskolan beror på att jag jobbade mycket hårt för att uppnå till de behörighetskraven, men kan det fungera att ansöka studietillstånd utan jag lämna landet är min fråga, eftersom det är viktig att jag stanna och vet om det innan att jag kan studera eller inte, så att jag inte behöver lämna lägenhet och kasta bort saker som jag har samlat in i mitt 8 år bosatt i Sverige.

      6.      Jag vill bara veta om jag kan ansöka om studietillstånd när jag redan har fått tid att lämna Sverige, och lite tidigt, även om jag har giltigt LMA kort som gäller tills september. Jag anser att beror på ärendet som jag har lagt som asylsökande fungerar inte menar inte att jag inte kan ha något annat giltigt ärendet som kan ha anledning till att få uppehållstillstånd, och det vill jag prova innan jag ska åka härifrån. Jag tror att om jag redan bor här, kanske jag kan ansöka härifrån, ja…?

    • : Hej,
    • Anna : Hej Bhanu! Som sagt, jag känner att du ställer en viktig fråga men på fel ställe. Du behöver få svar från Migrationsverket.
    Läs alla kommentarer