Adam
    Hej!

    Läser Natur, årskurs två och ska strax göra mina val inför årskurs tre. Har hittils läst Moderna Språk 3 som ger 0,5 meritpoäng och kommer att välja Engelska 7 som ett individuellt val i årskurs tre och har då 1,5 meritpoäng. Jag funderar på att läsa ex. Kinesiska eller Företagsekonomi som mitt andra individuella val i trean och har då alla mina 2500 poäng. Är dock intresserad av att få maximala 2,5 meritpoäng och funderar därför på hur det fungerar ifall jag skulle lägga till Matematik 5 som en utökad kurs? Jag har läst på flera sidor och bland era frågor men blir inte klok på om betyget från den utökade meritgivande kursen räknas in eller endast meritpoängen (ytterliggare 1 poäng utöver engelska och moderna språk)? Läste bland era frågor och tolkade vissa svar som att meritgivande kurser räknas in men att då både meritpöngen och själva betyget räknas in. Läste sedan på UHR:s sida "Betyg i kurser som är utökade markeras i betyget med U och räknas bara med för behörighet. Om den utökade kursen ger meritpoäng, läggs bara själva meritpoängen till. Betygsvärdet räknas då alltså inte med.". Det skulle betyda att jag kan välja Matematik 5 som utökad, få ett E och då kan jag tillgodoräkna mig meritpoängen utan att E:et drar ner mitt snitt?

    Tacksam för svar på mina förvirrade frågor.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,

    det du citerar från UHR´s sida gäller för "äldre betyg", dvs folk som påbörjade sina gymnasiestudier innan år 2011 - i det gamla systemet. För dig som läser mot Examensbevis (och de andra, äldre kruser ledde till Slutbetyg) - då gäller det att de kurser som ger Meritpoäng räknas även i ditt jämförelsetal, men även E i Matte 5 ger en höjning, dock mindre än 0.5 - då E drar ner något, men även om du skulle haft alla A-betyg och E betyget i en kurs som ger 0.5 i Merit - då blir den totala höjningen 0.1 i så fall. Höjning blir det, alltså, även om du har lägre betyg i Meritgivande kurs - blir höjningen mindre.

    Det positiva i det är att höjninen blir större om du får A i en meritgivande kurs - då får du större höjning än 0.5. Dock inte om du redan har alla A betyg - då blir höjningen exakt 0.5. ;)

    Jag hoppas du vet redan att du kan inte bara bestämma att du ska läsa en utökad kurs. Der är rektors beslut. Det kostar att ge mer undervisning än det som skola är skyldig att ge. En annan förklaring till varför skolorna ofta säger Nej till utökade kurser är att det är jobbig för en elev att läsa på mer än heltid och det är ganska ofta elever ångrar sig och vill hoppa av sina utökade kurser, då de känner efter halva kursen att det "blev för mycket".

    Vi på Fråga SYV råder att tänka noga innan man åtar sig att läsa utökade kurser. Du kan ansöka om det och se - om din rektor säger OK, kan du då sen ändå ändra dig och hålla dig inom programmets 2500 poäng.

    Men för vissa elever är det helt rätt att läsa utökat, t o m mycket utökat. Det finns några få exempel när elever läser upp till 3600 poäng, vilket är 1100 poäng mer än det "normala". De exemplena är få och ofta är det i så fall elever på yrkesprogram som läser mycket utökat - för att bli behöriga till "sin högskoleutbildning" eller för att lär sig flera (2 eller 3) yrken i stället för bara ett.

    Hälsningar

    Mikael SYV