studerande

    Jag läser upp mina Gymnasie betyg för att komma in på läkautbildningen. Jag gick Vård och Omsorg i Gymnasiet, därför har jag inte behörigheten. Jag tänkte läsa upp betygen först sedan gå ett naturvetenskapligt basår därefter. Jag har all merit jag kan få, läst eng 7 och arabiska 3 och 4 som ger 1,5 i merit. Jag har svenska 3 och Ma2 som utökade kurser. Behöver jag ändå läsa upp betyget på dem (sv3 och ma2)? räknas de in i den totala meriten som jag ska ha för att komma in på läkarutbildningen?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej, svenska 3 betyget kommer räknas in pga den krävs för behörighet (ingår i grundläggande behörighet);
    men matte 2 betyget kommer inte räknas in, om det är en U-kurs i ditt exam.bevis. Det är matte 4 som krävs för läkarprogrammet och betygen i matte 2 och 3 kommer ej räknas in (i ditt fall då du endast har matte 1a som en kurs inom ditt exam.bevis).
    Alltså det är för dig "lönt" att höja betyget i svenska 3 men inte i matte 2.

    Hälsningar
    D:

    • studerande :

      Tack för ditt svar :D så ma2 räknas inte in i betyget då?

      Alltså jag kan låta det ligga på ett E i betyget utan att det sänker mig?

    • studerande : Min andra fråga är att måste ma2 vara Utökad för att den inte ska räknas?
    • Mikael : Ja, matte 2 måste ligga utanför de "vanliga" kurser i examensbeviset, antingen som U-kurs som nämns i examensbeviset eller på ett separat dokument. I annat fall räknas betyget in i ditt jämförelsetal.