Bushra

    Hej! Jag går i årskurs 2 i naturvetenskapsprogrammet med inriktning som natur samhälle. Jag har länge velat börja i läkarprogrammet och tänkte ta högskoleprovet. Men man måste vara behörighet i fysik 2 samt kemi 2 för att ansöka läkarprogrammet och på grund av den inriktning jag går i läser jag inte de. Så jag har hört från någon att högskoleprovet är för de som inte har perfekta betyg samt de som INTE har BEHÖRIGHET. Är detta sant eller? Och om det är det, betyder det att jag inte behöver läsa fysik/kemi 2 utan bara göra högskoleprovet.

    • Elev : Du måste fortfarande läsa fysik och kemi 2! Högskoleprovet är mer som en komplettering :)
    • Liselotte : Ja, Ella gav rätt svar. Jag ska nu skriva ungefär samma i mitt svar men förklara lite mer kring vad som gäller. :)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Bushra!
    på den inriktningen du läser på gymnasiet kan du läsa fysik2 och kemi2 som valbara kurser, de är inte obligatoriska men du kan önska läsa dem; hör med SYV på din skola om du skulle kunna läsa de kurserna under årskurs 3 antingen inom programfördjupningen eller inom Individuellt val.
    Ella har skrivit i en kommentar till din fråga om att du behöver läsa kurserna som krävs för särskild behörighet, men jag vill förtydliga: det som gäller är att du behöver få GODKÄNDA BETYG. Betygen kan du få genom prövningar. Ingen kräver att du har läst de kurserna men det krävs att du får godkända betyg. Efter gymnasiet kan du anmäla dig till prövningar i hela Sverige, och om du har kunskaperna eller kan skaffa dem t.ex genom självstudier och får godkända betyg utan att ha läst kurserna, så är det helt OK. Å andra sidan, om du läser kurserna men får F, så är det inte OK, du blir inte behörig. Så, det är inte det faktum att du har LÄST/gått kurserna utan godkända betygen som spelar roll.
    Högskoleprovet befriar inte från kraven på behörighet. Du måste fortfarande ha både grundläggande och särskild behörighet. Grundläggande behörighet får du om du får ut examensbevis från gymnasiet. Skulle det bli så att du ej uppnår kraven för examensbevis från gymnasiet och får ut endast ett Studiebevis, kan du komplettera upp till examensbevis på komvux. För särskild behörighet till läkarprogrammet krävs godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4. Alla de kurserna är obligatoriska på NA/inriktning naturvetenskap, men på din inriktning NA/"samhälle" får läsas som valbara kurser, prata om det med SYV på din skola. Annars, så kan du komplettera efter gymnasiet.
    Gör högskoleprovet så många ggr du hinner och orkar. Det finns inga nackdelar i att göra högskoleprovet. Du "offrar" den dagen (i tid) som du skriver högskoleprovet + avgift höjts till 550 kr från 1 januari 2023.

    Liselotte