Jenny
    Jag velat bli tolk jättelänge för att jag älskar språk och kultur och sådant, men musik är en sån stor del av mig. Tänkte inte ens tanken på att jobba med musik eftersom att jag inte kan sjunga eller spela instrument, så vad skulle man gå en musikutbildning för då liksom? Men nu är det som att det inte finns något annat för mig än musiken.

    Jag bestämde mig redan i 7:an att jag ville bli tolk, men nu har jag börjat ändra mig och känner att jag hemskt gärna vill jobba med musik istället. Jag tycker att det låter jättehäftigt med musikproduktion men jag vet inte riktigt vad det är. Har prövat googla och se youtube videor men känns inte som att jag blev mycket klokare av dom.

    Så vad gör en musikproducent egentligen? Och jag vet att man använder dataprogram och sånt, men jag är inte speciellt teknisk av mig. Har heller aldrig prövat remixa eller jobba med musik egentligen. Så behöver jag någon sorts kunskap inom teknik?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Jenny,
    "Musikproducent" finns inte i listan på yrken som Arbetsförmedlingen har på sin hemsida.
    Det ordet används för att beskriva ganska varierande arbetsuppgifter. T.ex. man som musikproducent kan ha en central roll i att samordna produktioner & projekt bland annat på turné och i så fall krävs det kunskap om projektledning, avtal, ekonomi och grundläggande scenteknik. En producent måste vara mycket duktig på kommunikation, planering och ha stor samarbetsförmåga.
    Förenklad kan man säga att Musikproducent är en projektledare när en konsert/föreställning eller en Musikvideo skall göras färdigt. Man måste inte kunna spela eller sjunga eller vara duktik på teknik utan det viktigaste är att man kan hitta dem, som är duktiga på sina special-områden och kunna inspirera och leda dem mot mål, som är att göra en bra produkt.
    Beroende på vad det är för en produktion: om man spelar in en "singel" eller arrangerar final i Melodifestivalen - är uppgifterna oerhört varierande.
    Utbildning och kvalifikationer som efterfrågas är:
    - Högskoleutbildning inom musik och kunskap av projektledning
    - Dokumenterad kunskap om avtal och ekonomi
    - Goda kunskaper i Officepaketet
    - Goda kunskaper i att uttrycka sig i tal och skrift i framför allt svenska men även i engelska
    - Vana vid att arbeta självständigt
    - Noggrannhet och ett gott sinne för detaljer såväl som helhet
    - Flexibilitet
    - Stresstålig och förändringsbenägen
    - God samarbetsförmåga

    Om du vill lära dig remixa och jobba med det, då kanske du vill bli ljudtekniker.

    Om ditt stora intresse är musik men du inte vill bli sångerska eller spela musikinstrument - skulle jag rekommendera dig att titta lite närmare på Estetiska programmet (inriktning Estetik & Media), läs om den inriktningen på http://www.gymnasieguiden.se/program/ES/estetik-och-media. Estetiska programmet är ett högskoleförberedande & ger Grundläggande behörighet - så att du skall kunna söka högskole- och Yrkeshögskoleutbildningar efteråt.
    Här ser du exempel på eftergymnasiala utbildningar som kan vara av intresse för dig:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/agil-projektledare
    http://www.yhguiden.se/utbildning/natverkstan-kultur-vast/internationell-kulturprojektledare

    Angående val till gymnasiet, titta in på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/tumba-gymnasium /det är en Riksrekryterande skola vilket betyder att man kan söka till den, oavsett var i landet man bor/.
    Jag kommer även att samråda med kollegorna och om vi kommer fram till att vi kan ge dig ett ännu bättre (till exempel mer detaljerat) svar, hör vi av oss - skriver ett utökat svar eller ett nytt svar på din fråga.

    Önskar dig allt väl!
    Liselotte SYV
    Liselotte
    Hej igen, en kollega tipsade mig om den här utbildningen, som kanske kommer att intressera dig: http://www.hsm.gu.se/Utbildning/musik--och-ljudproduktion/. Formella behörighetskrav är Grundläggande behörighet /och den kommer du att få på vilket som helst högskoleförberedande gymnasieprogram/ och sedan görs antagning genom Arbetsprover.

    Bästa hälsningar!
    Liselotte SYV