Ellen

    Ja, rubriken säger väl det mesta. Vad gör man egentligen på teknik? Vilka riktningar finns det? Vad skiljer dem i stora drag? Är det mycket matematik och/eller mycket inom programmering? Vad får man för behörighet? Ger det samma som exempelvis ekonomi, funderar på att den linjen men vill absolut inte ha språk (Har dock A i spanska nu i 8:an, men avskyr det verkligen). Kan man bli civilekonom, ifall man kanske lägger till några kurser? Vill bli aktiemäklare, men antar att det är bäst att gå ekonomi? Men vill hellre gå teknik...

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, var god läs all info på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/TE
    Det finns fem inriktningar på TE.

    Skillnad mellan inriktningar är de obligatoriska Inriktningskurserna på de olika Inriktningar. Se programplan här.

    På alla inriktn.på TE läser man upp till och med matematik 3c. Matematik 4 är en obligatorisk kurs på inriktningen Teknikvetenskap.

    Programmering
    Numera får man på alla nationella gymnasieprogram läsa kurser i programmering inom programfördjupningen. Grundläggande kunskaper i AI och i Programmering blir alltmer viktig inom alla yrken och alla högre utbildningar.

    ang. bli Civilekonom
    Särskild behörighet till civilekonomprogrammen i Sverige är godkända betyg i matematik 3 och samhällskunskap 1b.
    Samhällskunskap 1b är en obligatorisk kurs på alla nationella svenska gymnasieprogram. Matematik - upp till och med kurs 3 läser man (obligatoriskt) på Ekonomi/ekonomi och på alla inriktningar på TE och NA. Även på andra program kan man uppnå den behörigheten, om skola ger möjlighet att läsa mer matte än programmet kräver, vilket ofta är möjligt; i annat fall kan man komplettera efter gymnasiet.
    Att ha läst just på ekonomiprogrammet på gymnasiet krävs, alltså, inte för att kunna komma in på ekonomiska utbildningar på högskolenivå.