A.f

    Jag ska börja gymnasiet till höst och går franska just nu men jag funderar på att byta språk. Jag känner inte att franska är min grej trots att jag har ett bra betyg och tror inte att det kommer gå bra med franska i gymnasiet. Jag har dock hört att det kan sänka din merit om du byter språk. Är det här sant? Om ja, finns det något annat sätt att få den meriten som jag saknar om jag byter språk?

    • A.f : Så mitt meritvärde sänks inte om jag byter språk?
    • Milla : Engelska 7 ingår inte i något gymnasieprogram utan kan väljas till på många skolor men ibland går det inte att välja eng7 t.ex på grund av att lärarkapacitet räcker inte eller att för få elever valde engelska 7. Även om en elev läser eng7 eller högre mattekurser vet man ju inte på förhand om eleven får godkända betyg eller om hen får F. Betyget F ger inte några meritpoäng. Så, jag kan inte svara på frågan om hur högt ditt meritvärde ska bli. Jag kan inte garantera att du i årskurs 3 ska kunna läsa engelska 7 och få godkänt betyg i den kursen. Moderna språk 3 ger + 0.5 meritpoäng (om man får godkänt betyg), F-betyget ger, som sagt, inte meritpoäng. Elever som har ett annat modersmål än svenska får läsa sitt modersmål i stället för obligatoriska kurser i ämnet moderna språk. Vad gäller högre mattekurser, så kan vi ta ett exempel: vi säger att du efter gymnasiet vill söka till utbildning för att bli en Fastighetsmäklare. Och den utbildningen kräver matematik 3 för särskild behörighet. "högre mattekurser" blir i så fall högre än matematik 3, alltså matematik 4 och 5 eller 4 och specialisering.
    • Milla : Mitt svar (nedan) förklarar att det (teoretiskt sett) är möjligt att uppnå max antal meritpoäng även utan meritpoängen för moderna språk, men jag kan inte svara på frågan om hur högt just ditt meritvärde kommer att bli. Största delen i meritvärdet är snittbetyget. Meritpoängen utgör endast 10% av meritvärdet. Så, det är viktigare hur höga betyg du kommer att få i alla kurser du läser på gymnasiet än att veta om du kommer kunna få meritpoängen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    till svenska högskole-universitetsutbildningar söker man i betygsgrupper med en siffra som heter Meritvärde.
    Meritvärde är summan av snittbetyget + meritpoängen. Meritpoängen är inte obligatoriska men är mycket bra att ha. Max antal meritpoäng man kan få är 2.5. Godkänt betyg i engelska 7 ger + 1.0 meritpoäng. Godkända betyg i moderna språk 3 och 4 ger sammanlagt 1.5 meritpoäng. Och även högre kurser i matematik ger också meritpoäng. Vilka är "högre kurser i matematik"? Jo, de som är högre än vad din högskoleutbildning kräver. T.ex kräver inte juristprogrammet mer matte än endast matematik 1 och därför ger matte 2 +0.5, och matte 3 också + 0.5 samt matte 4 också + 0.5 meritpoäng (när man söker till juristprogrammet, alltså). På så sätt (genom en kombination av engelska 7 och högre mattekruser) får sökande max antal meritpoäng (2.5). Läs gärna om meritpoängen på Gymnasiegudien.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare