Alexander

    Jag går andra året på flygtekniska programmet. Jag har nu insett att jag inte vill bli något inom flyg. Men eftersom jag har valt detta programmet så har jag olika flygämnen som jag tror att jag inte kommer klara av. Jag valde även fel riktning och valde högskola programmet så har jag ännu svårare ämnen i tex. matte 3b, fysik 1b2 eller vad den heter. Jag vet att jag inte kommer klara av dom olika flygämnena. Hur vad krävs för att jag ska få en gymnasieexam utan att klara flygämnen? Har godkänt i matte i matte 1a, svenska,engelska och dom få andra " vanliga " kurserna jag har.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander,
    flygteknikerutbildning -  är ett Specialprogram med egna examensmål; om du inte klarar av få godkända betyg i "flygämnena" kommer du tyvärr inte uppnå kraven och kan därför inte få examensbevis från det programmet.
    Dina val är:
    - att hänga kvar under det här och nästa läsår så gott du kan och få så många betyg du kan, ta sedan ditt Studiebevis och göra planering med SYV på komvux i din kommun mot examensbevis;
    - läsa på en Allmän kurs på en folkhögskola; om du är 18 år är du nu gammal nog att kunna antas till folkhögskolornas allmänna kurser; där läser man mot Omdöme om grundläggande behörighet;
    - försöka byta nu till år1 på ngt. annat gymnasieprogram; 5 av de 7 gymnasieskolor som erbjuder FX erbjuder samtidigt även andra program. Om du går på en skola som erbjuder det andra programmet som du vill byta till - prata med SYV eller rektor om det snarast; om du inte vill eller kan på samma skola gå på ett annat program, uppge vilket program du vill gå på och i vilken stad, så ska vi se vad vi kan hjälpa dig med...
    - söka till år1 på ngt. annat gymnasieprogram till hösten 2020 (och om du kommer in gå i så fall 3 år på ett nytt gymnasieprogram från hösten 2020).