Vilma
    Hej! Jag går sista året på frisör, nu efter jul ska vi ha praktik vilket för mej känns helt omöjligt. Vi ska ha praktik först två veckor i streck sedan varje torsdag och fredag fram till studenten. Det jag undrar är vad som händer om man inte har någon praktik? Klarade praktiken ifjol (nätt och jämt) å jag har inget F i något ämne nu men vi har bestämt att jag ska få de till våren i sista kursen på frisör, och eftersom man kan ha F i ett ämne utan att de gör något så va de bäst så för har så otroligt svårt med den sociala biten. Men hur blir det om man inte gör denhär sista praktiken alls?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Vilma,
    du läser till frisör, men orkar inte vara på praktiken, hur tänker du kring framtida arbete? Ska du söka jobb som frisör eller vad ska du göra efter gymnasiet?
    ***
    Vi avråder, som regel, från att utebli från skolan eller praktiken. Du kommer förlora studiebidraget från CSN, om du missar mer än 4 timmar på en månad... och jag tror inte du kommer få examensbevis. Utan jag tror du kommer få studiebevis; detta för att genom examensbevis får eleverna "kvalitetsstämpel" på att de är välförberedda inför "sitt yrke" och det kan man inte vara om man inte orkar delta i praktiken.
    ***
    Mitt råd är att du går pratar med kurator på din skola och det snarast; och även med skolsköterska och med din klasslärare/mentor. Säg till dem precis som du känner och tänker.
    Som SYV kan inte jag "godkänna" skolk.
    Om det föreligger hälsoorsaker, bör man söka behandling.
    Om det är så att du valde fel yrke - bör du försöka snarast ändra ditt val.
    Att skolka från praktiken löser inte några problem - i alla fall inte på sikt. Kanske känns det bra "i stunden" att slippa ngt som är obehagligt, men vad händer sen?

    Förhoppningsvis blir mitt svar, på något sätt, till hjälp.
    Oavsett vad du bestämmer dig för att göra - lycka till!
    Bästa hälsningar
    ANNA