Anna
    Hej! Har svårt att förstå skillnaden mellan Literature,
    samt Language & Literature?

    Vilken av kurserna läses på svenska respektive engelska?

    Tack.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    utbildning på alla IB-gymnasieskolor i Sverige är inte identisk. Självaste undervisningsspråk kan också vara ett annat än engelska. Det är inte Sverige utan IBO-organisationen, som det internationella organisationen, som bestämmer över IB-utbildningar. Sedan finns det viss frihet för varje skola att variera sin utbildning (i viss mån), så att utbildningar är inte identiska på olika IB-skolor.

    Det är därför bäst att vända sig till den IB-skola som man vill läsa på eller som man redan läser på - för att få svar på vad som gäller på just den skolan.

    Jag vill inte ge dig fel svar och måste därför hänvisa dig till den IB-skola som är den "aktuella skolan" för dig. Det kan hända att de vissa kurser inte ens kommer att finnas på just den skolan och om de kommer att finnas kan det variera vilket undervisningsspråk är det på kursen.

    Bästa hälsningar och trevlig sommar!

    ANNA

    Det kan finnas info på skolans egen hemsida. Har du testat leta där? Eftersom det finns ca 30 IB-gymnasieskolor i Sverige idag och du har inte uppgett vilken skola du är intressrad av, kan inte jag leta på 30-tal hemsidor ... och uppge allt som står på alla dem (om det nu står ngt om just de kurser som du är intresserad av).

    Om du berättar vilken skola du är intresserad av, kan jag kanske hitta info på skolans hemsida eller kontakta personal (SYV och lärare eller IB-koordinator) på just den skolan och ge dig svar på din fråga.