Elev

    erik, hej jag är 16 år och går första året på el och energi programmet och jag har fått F varning i matte får lite panik om hur jag ska få godkänt för att inte behöva gå om 1 an, tack för svar (:

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erik,
    på ditt program läser du, som obligatorisk kurs, endast matematik 1a. Du behöver inte läsa mer matematik om du inte själv vill det. Om du får f i matematik 1a så kommer du ha rätt att göra prövning i den kursen innan du går ut gymnasiet. Du kan fortsätta läsa år2 och 3 på gymnasiet även om du får många F-betyg från år1. Att gå om ett år på gymnasiet är inte lätt att få igenom. Även om eleven själv vill gå om ett år, så får hen ofta inte det. Det är nämligen dyrt att förlänga undervisning med ett helt läsår, så oftast går eleverna "vidare" även om de får många F. Det som är realistiskt att förvänta sig är att du kan få erbjudande om att gå om just den kursen, alltså matte 1a och om du får det erbjudande så tacka Ja är mitt råd. Det är en stor förmån och lyxigt att få läsa om en kurs. Du behöver lägst E i matte 1 för att kunna ta ut examensbevis. Med F i matte 1 (om du inte får E mot slutet av år3) så går du ut med ett studiebevis (alltså med "ofullständig gymnasieutbildning").
    Exakt hur du ska skaffa dig kunskaperna i matematik är det mattelärare som är expert på. Prata med din mattelärare, förklara vad du tycker är svårt. Be att din mattelärare ger dig extrastöd. Fråga om din mattelärare misstänker att du kanske har någon form av dyskalkyli och om du i så fall kan göra någon test som skulle visa om du har dyskalkyli eller inte. Om du har dyskalkyli behöver du hjälp av speciallärare, expert på specialundervisning i matematik.

    • Elev : Har fått extra undervisning i matte (extra lärare) som jobbar med mig varje onsdag&torsdag, tack för svar
    • Julia : Jättebra att du fick extraundervisning i matte. Vi hoppas det går bra för dig i matte och i andra ämnen! Du känner väl också till www.matteboken.se som är en bra sajt där alla kurser är upplagda? Du kan öva där när du vill, på egen hand.
    • Elev : Hej julia, kan kolla på matteboken och se, det går bra i alla andra kurser förutom matte
    • Julia : Då kan det hända att du har någon form av dyskalkyli och i så fall behöver hjälp av en speciallärare i matematik.
    Läs alla kommentarer