Erik
    Jag kommer att läsa matte 3b nästa år (åk3). Men jag läser ekonomi inriktning juridik. Vad kan jag göra med matten då? Vilka utbildningar kan man komma in på? Finns det även andra utbildningar man kan söka med programmet fast med matte 4 eller 5? (som man läser efter gymnasiet) Tack i förhand! :)
    • : Hej! Är ingen SYV, men ska försöka svara (vänta tills SYV svarar, de rättar och lägger till info). Med Matte 3b breddar du din behörighet till framförallt många ekonomi-inriktade program (ekonomprogram, ekonomie kandidat, civilekonom-program med mera). Och även om du inte behöver matte 3b:n till den utbildning som du vill söka så ger den dig extrapoäng (läs mer om meritpoäng här: https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Meritpoang/ ). Matematik 4 krävs ofta av tekniska program (civilingejör t. ex.) men då behövs ofta även andra ämnen (t. ex. fysik 2, och kemi 1), vilka är ämnen som inte finns på ekonomiprogrammen på gymnasiet (om du inte lyckas få med de i individuella val eller utökat program). Men t. ex. mattelärare (gymnasiet) kräver matte 4 och där ska du heller inte behöva läsa andra ämnen förutom de som ingår i ditt program (beroende på vilka ämneskombinationer du väljer). Läs mer om att bli lärare här: https://www.fragasyv.se/info/vagen-till-lararexamen . Vad gäller matematik 5 känner jag inte till någon utbildning som kräver det i behörighet, maxkravet i matte brukar vara steg 4. MVH,
    • Milla : Jättebra Brendan! Även fastighetsmäklare kräver matte 3 betyg. ;)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    kommentarer från Brendan och Milla håller jag med om, det är bra tips och info i kommentarer.

    Det är bra att kunna mer matte och det är därför "högre kurser i matematik" ger Meritpoäng >>.

    för Behörighet krävs matte 3 till ekonomiutbildningar på högskolenivå, till fastighetsmäklarprogrammet och tidigare krävdes den också till optikerprogrammet /men det nu räcker med matte 2 - men i så fall får man Meritpoäng för matte 3/.

    Högskoleingenjörsutbildningar kräver matte 3 men de kräver också fysik 2 och kemi 1.

    Om du kommer att söka till en yrkeshögskoleutbildning, då krävs det nog inte matte 3, men det är en Stor merit.

    Kan man mer matte, har man lärt sig att tänk mer logiskt och bli en bättre problemlösare. Det är därför man kan bestämt att högre mattekurser ska ge meritpoäng.

    Bästa hälsningar

    ANNA