Olivia
    Hej! Jag ska söka gymnasium nu till våren och har lite frågor. Jag vet inte själv vad jag vill gå mer än att jag inte gillar matte så mycket och tror inte jag hade klarat av naturens matte. Dock har jag hört att man har bredast valmöjlighet på högskolor om man går natur. Så jag undrar kan man gå sam och sedan gå vad som helst på högskolan efter eller vad är det som avgör att man kommer in på högskola. Jag skulle själv gärna gå tex beckmans men vad behöver man då? och är det någon skola man inte kan gå om man väljer sam? Sammanfattningsvis undrar jag vad som krävs för att ta sig in på högskolan, är det olika krav eller hur fungerar det?// Mycket förvirrad tjej.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Olivia,

    till högskoleutbildningar i Sverige krävs det alltid att man skaffar sig GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET och du får den om du får Examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram eller från ett yrkesprogram med godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk 2 och 3 samt i engelska 6.

    Sedan kan det också krävas SÄRSKILD behörighet, som är Olika till olika utbildningar. Om behörighet till Beckmans kan du läsa här>>>.

    På varje högskola eller univeristet brukar det finnas flera olika utbildningar och Särskild behörighet till dem kan vara mycket olika.

    Varför många säger att efter Naturvetenskapsprogrammet kan man läsa "vad som helst" på högskolenivå - är för att man läser på NA fysik, kemi, biologi och mycket matte och kan bli behörig till läkarprogrammet, tandläkarprogrammet, veterinärprogrammet, civilingenjörsprogrammen mm. men för att sedan verkligen Komma in på en önskad utbildning måste man

    1. få godkända betyg och uppnå kraven för examensbevis>> (och alla uppnår tyvärr inte det)

    2. lyckas konkurrera in sig på en önskad utbildning (med tillräckligt höga betyg eller med tillräckligt högt resultat på högskoleprovet)

    3. sedan gäller det också att klara av utbildningens krav, ... jag menar när man läser på högskola/universitet. Det är tyvärr så att alla som kommer in, kommer tyvärr inte ut... utan hoppar av eller inte får fortsätta läsa pga de ej klarar av få godkända betyg i högskolekurser.

    Gillar man inte matte, bör man inte söka till Naturvetenskapsprogrammet eller till Teknik - det är vad jag tycker i alla fall.
    På samhällsvetenskapsprogrammet kan man bli behörig till väldigt många olika eftergymnasiala utbildningar och mycket beror också på vilka valbara kurser som man läser på gymnasiet.

    Det finns också möjligheter att efter gymnasiet komplettera och bli behörig till flera utbildningar.

    Kika gärna på många olika yrken på www.framtid.se - och om du väljer ngt yrke som du är mest intresserad av, kan vi då hjälpa dig få fram hur du kan uppnå ditt mål att få jobba inom ditt drömyrke.

    bästa hälsningar

    ANNA