Ronaldo
    Hej, som rubriken lyder. Vad kan man egentligen bli om man pluggar statsvetenskap eller liknande? Har kommit in på statsvetare som reserv, och funderar på att hoppa av tekniskt basår nu för hösten.

    Finns det några bra betalda jobb om man är färdigutbildad statsvetare? Finns det jobb överhuvudtaget? Vilka är de bättre jobben.

    Hur ser plugget ut om man börjar statsvetenskap?

    Är tacksam för alla svar!

    Det känns som att det är så brett, har aldrig fattat riktigt vad man kan bli.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Som utbildad statsvetare kan man till exempel arbeta som Utredare>>Handläggare>> inom stat och kommun, Omvärldsanalytiker>>Projektledare>>Samhällsplanerare>>, samordnare /bland annat som Internationell samordnare>>/, Statistiker>>Informatör>>Personalansvarig>>Kommunikatör>>Marknadsförare>>PR-konsult>>.

    • : Tack för ditt svar, men vad menas med utbildad, är det efter 180hp, alltså 3 år? Eller måste man ha masterexamen?
    • : Kan man verkligen bli statistiker? Saknar ju Matematik 3
    • Julia : Statsvetarprogrammen kan ha olika innehåll - de är inte identiska och man kan också läsa vissa valbara kurser; och läser man statistik inom sitt statsvetarprogram, kan man säkert även gå möjlighet att jobba med statistik ; det kan hända att du skulle behöva komplettera med matte 3 för att välja läsa statistik på högskolenivå.
    • Julia : Med masterexamen har man ofta fler jobbmöjligheter än med kandidatexamen men man kan säga att man är "utbildad statsvetare" om man tar efter tre år, kandidatexamen .
    • : Men, nu fattar jag inte. Hur ska jag göra, måste jag hoppa av statsvetenskapsprogrammet för att plugga in matte 3, och sedan påbörja statsvetenskapsprogrammet igen? Känns inte direkt jätteidealt. :/
    • Anna : du kan läsa matte 3 på komvux /distans, flex eller kvällstid/ samtidigt som du läser på högskola/universitet; eller du kan förbereda dig för prövning genom självstudier. Betyg från prövningen är lika mycket värd, än betyg du får i slutet av en läst kurs. du behöver inte hoppa av en högskoleutbildning för att läsa in matte 3. :)
    • Anna : Inom högskoleprogram finns ofta Valbara kurser; har man innan man väljer en sådan valbar kurs godkänt betyg i matte 3, kan man även välja en kurs som kräver godkänt betyg i matte 3, t.ex Statistik; men om man inte har godkänt betyg i matte 3 - då väljer man bland de valbara kurser som inte kräver godkänt betyg i matte 3.
    Läs alla kommentarer