Amira

    hej Jag tog studenten för ett år sen och nu känner jag att jag vill återvända till plugget, mitt merit från gymnasiet ligger på 13,75 så min fråga är vilka program kan jag komma in med dessa poäng, jag pluggade samhällsvetenskap i gymnasiet och mina intressen ingår i allt inom denna programmen, allt utan lärarutbildningen då, så vilka program kan jag söka till ?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Amira,

    ingen vet på förhand på vilken nivå antagningsgräns kommer ligga i framtiden. Du får givetvis titta på tidigare antagningsstatistik--- men antagningsgräns kan "hamna" både högre och lägre än under de tidigare antagningsomgångar. Det finns jättemånga (hundratals-) högskoleprogram i Sverige med samhällsvetenskaplig inriktning och ännu fler fristående kurser. Att redovisa för alla dem här i svaret på forumet är omöjligt. Att ge garanti på att du kommer in på en viss utbildning är ännu mer omöjligt, för att man på förhand inte ens kan veta att just den utbildningen kommer även i framtiden göra antagning.
    Utbildningsutbud förändras. Nya utbildningar kan tillkomma och då har man inte ngt att titta på vad gäller antagningsstatistik, hur det var förr, för att antagning inte har tidigare gjorts till den utbildningen.
    Och förutom högskola-universitet finns utbildningar även i andra former som t.ex inom yrkeshögskola där antagning görs inte endast på betyg och betygen spelar ofta mindre roll än motivation, resultat av tester och tidigare arbetslivserfarenhet. Du får gärna kika på www.yhguiden.se
    Några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    yhguiden.se/utbildning/pahlmans-handelsinstitut/paralegal
    yhguiden.se/utbildning/xenter-botkyrka/dokumentcontroller-registrator-distans
    yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/paralegal
    yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/offentlig-upphandlare
    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/customs-compliance-specialist
    yhguiden.se/utbildning/nackademin/social-media-manager-distans
    yhguiden.se/utbildning/campus-vastra-skaraborg/operativ-digital-kommunikatoer
    yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/manusforfattare