Elaf

    Hej, jag går naturvetenskapsprogram och snart tar första år slut, jag tror jag går ut med 6,5 meritpoäng för det första året. Och undrar hur jag lägger till och om jag är på rätt nivå till att utbilda mig till mitt dröm utbildning. Och vad krävs det verkligen för att utbilda mig till arkitekt eller tex inrednings arkitekt? Behöver verkligen veta hur jag lägger till och hur mycket jag måste kämpa till nästa år och med vilket lägsta merit kan man bli antagen till arkitekt utbildning i vilket högskola runt västra Götaland. Jag vill redan nu planera min tid till nästa år och hur jag borde plugga mer effektivare. Hoppas att ni hjälper mig med detta och får tydliga svar. Tack på förhand

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    bra att du vill plugga effektivare - kika gärna på våra bästa Tips om Studieteknik! Här är snabblänk gymnasieGuiden.se/studieteknik
    Vad gäller bli en Arkitekt, så finns det flera arkitekt-yrken: bland annat Inredningsarkitekt och IT-arkitekt.
    Var man kan utbilda sig förändras över tid. Utbud av utbildningar fastställs helt och hållet till första dagen i ansökningsperioden. Så, när det blir dags för dig att söka till en eftergymnasial utbildning, så vet vi idag inte med säkerhet var utbildningarna kommer att erbjudas.
    Försök skaffa dig så bra kunskaper och så bra betyg i alla kurser du läser på gymnasiet! För att höja ditt meritvärde kan du även försöka skaffa dig så många MERITPOÄNG SOM MÖJLIGT. LÄS t.ex Engelska 7, Moderna språk 3 och 4 och/eller högre kurser i matematik. Läs på gymnasieGuiden.se/merit
    Är man intresserad av Arkitektur, så kan det hända att man även kan hitta passande utbildningar inom yrkeshögskola:
    t.ex utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/arkitekturvisualisering och utbildning/tekniska-hogskolan-i-jonkoping/3d-artist-arkitektur
    Och man kan också kika på "liknande yrken" (OBS! yrken kan likna varandra på Olika sätt): kasta gärna ett öga på följande yrken - snabblänkarna finns nedan:

    Bygglovshandläggare

    Byggnadsingenjör

    Byggnadskonstruktör

    Byggprojektör

    Byggprojektör CAD/BIM

    Djurstallsplanerare

    Inredningsarkitekt

    Köksdesigner

    Landskapsarkitekt

    Landskapsingenjör

    Planeringsarkitekt

    Samhällsplanerare

    Stadsbyggnadskoordinator

    Trappmakare

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elaf : Hej och tack för svaret, jag läser nu franska 3 och kommer även nästa år fortsätta med språk och tänker mig även sista året att läsa engelska 7. Men du menar att det krävs mkt för att förekomma arkitekt såklart, min fråga är hur mycket ungefär behöver man för merit för att komma in på utbildningen? Hur mkt brukar man från år till år meritpoängerna variera som krävs för att koma in?
    • Milla :

      Till universitetsutbildningen till Arkitekt brukar man även kunna komma in på resultat av Arkitektprovet, Matematik och fysikprovet + i de vanliga urvalsgrupperna: HP-resultat från högskoleprovet och i betygsgrupperna. I varje ny urvalsgrupp har man en ny chans. Bra därför om du gör högskoleprovet och planerar även för matte-provet och arkitektprovet. Antagningsstatistik för Arkitektutbildningar som leder till arkitektexamen visar att i betygsgrupper brukar ofta krävas meritvärde på över 21.0 eller i alla fall på över 20.0 och 20.0 får man om man har alla A i alla kurser på gymnasiet. För att få meritvärde på 21.0 behöver man alla A-från alla kurser på gymnasiet + 1.0 meritpoäng t.ex A-betyg i engelska 7. Har man 2.5 meritpoäng, då har man "råd" att ha några B-betyg i sitt examensbevis men man bör definitivt sträva efter alla A-betyg + max antal meritpoäng också. Arkitekt är ett populärt yrke med många sökande som har höga meriter. Teoretiskt sett behöver inte ens högsta möjliga meritvärde (22.5) ge plats utan det kan finnas fler sökande med 22.5 i meritvärde än platser på utbildningen och i så fall kanske t o m lottning ska behöva göras.