unsure

    Hej! Min fråga är uppdelad i två kan man säga. Ena delen är handlar rent om kurser och behörighet, medan andra delen handlar om själva universiteten som erbjuder utbildningarna. Jag är väldigt intresserad av att studera min väg upp till att bli doktorand inom psykologi och sedan forska inom ämnet. Jag har kollat runt på internet om kurserna och skulle behöva hjälp med om jag uppfattat det rätt. För att bygga sig upp till en doktorandstitel så har jag förstått det som att man gör färdigt en mastersexamen och sedan vidare till en doktorandsexamen. Behörigheterna för en mastersexamen har jag läst kräver 120 hp. För dessa 120 hp har jag förstått det som att man måste läsa kurserna psykologi 1, 2, 3 och 4, vardera är 30 hp. Därefter kan man påbörja en mastersexamen. Jag förstår att ni självklart har bättre koll på dessa processer, behörigheter osv så jag hade uppskattat om jag hade kunnat fått det förklarat. :) Andra delen av min fråga är mer geografisk, dvs vilken skola osv. Min preliminära plan som inte är väl genomtänkt är att studera psykologi 1, 2, 3 och 4 på Linköpings universitet för att sedan fortsätta och fullfölja mina psykologistudier ända upp till en doktorandexamen på Göteborgs universitet. Varför jag valde Linköpings universitet är för att det jag har hittat på internet, så visar det sig att kursen psykologi 4 finns på Linköpings universitet och Luleås universitet. Jag bor själv i Växjö och hade gärna vilja studera på ett annat ställe, men inte så långt som Luleå. Jag har möjligtvis inte gjort tillräckligt med research för att se om kurser ända upp till psykologi 4 finns på andra orter, men jag skulle gärna vilja bli informerad. En följdfråga är också om jag kan fullfölja upp till doktorandpositionen på Göteborgs universitet, eller vilka universitet erbjuder detta? Jag hoppas jag har formulerat mig tillräckligt bra och att det inte blir alltför flummigt. Tacksam för svar! Ivana :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ivana,
    inför mastrprogrammet måste man ha 3-årig högskoleutbildning, och det är 180 hp.
    Självaste masterprogrmmet är sedan 2-årigt, alltså 120 hp.
    Att endast läsa fyra terminer psykologi räcker inte för att bli behörig till masterprogrammen. Ännu ett års studier krävs.
    Vilka masterprogram och var som kommer erbjudas om 3 år är det idag ingen som kan garantera. Detta för att utbildningsutbud förändras och fastställs helt först till första dagen i anmälningsperioden som brukar ligga mitt i terminen före den terminen då utbildning startar.
        Jag skulle rekommendera att du antingen försöker komma in på psykologprogrammet (som är 5-årig högskoleutbildning) eller att du siktar på kandidatexamen med huvudämne psykologi. Kandidatexamen förutsätter 3-årsstudier på heltid och minst 90 hp (tre terminer) måste vara "ren psykologi", alltså t.ex Psykologi 1,2 och 3. Vilka de resterande kurserna som måste ingå - måste du fråga studievägledare på den insituttionen där du vill ta ut kandidatexamen. OBS! även kandidatkurs måste ingå i kandidatexamen.
    Mot kandidatexamen kan man läsa på ett program eller genom fristående kurser. Det är smidigare att läsa på ett program (då slipper du söka till varje nästa kurs och riskera att inte komma in på "nästa kurs"; inom programmet har man platsgaranti på kurser som ingår).

    Studieplanering på lång sikt?
    Det är, å ena sidan, bra att du försöker planera på lång sikt. Men, å andra sidan, är det tyvärr mer eller mindre omöjligt, i alla fall planera i detalj, t.ex vilken ort du ska läsa på - på masterprogrammet. För att ingen vet var de passande masterprogrammen ska erbjudas när det blir dags för dig att söka, sedan vet man ju inte heller om du kommer in - det brukar vara konkurrens om platser och urvalsprincipen kan mycket väl vara "flest högskolepoäng ger företräde", alltså du blir BEHÖRIG att söka till masterprogrammet med endast 3-årig högskoleutbildning, men många ggr krävs det ännu några terminers studier för att komma in.

    Om du idag inte har erfarenhet av att läsa på högskolenivå, kan du antingen försöka komma in på ett program eller söka en fristående kurs inom ditt favoritämne (jag förstår att det är psykologi) och då vet du sedan mer om högskolestudier (genom egen erfarenhet) + att du kan prata med studievägledare, dina högskolelärare, kursare och andra som är mer insatta in i just högre psykologistudier än en allmän SYV är.
    Vad jag vet om att bli en doktorand - så är det osäkert om hur många tjänster och när som ska utlysas. Ibland går det flera år utan att någon doktorandtjänst inom rätt (för dig) ämne utlyses. Sedan är det mycket hård konkurrens om platserna. Så, vägen till att bli forskare är lång och tuff. Det finns inga garantier, heller, även om man är mycket duktig. Ibland gäller det att ha tur också, för att om ingen tjänst utlyses, kan man ju inte ens söka. :(

    Hänvisningar:
    lista på svenska kandidatprogram "inom psykologi"
    framtid.se/yrke/doktorand

    • unsure :

      Hej Julia!

      Tack så mycket för ditt svar, det klarnade upp rätt så mycket. En specifik sak jag kom att tänka på var att då exempelvis Linköpings universitet undervisar i Psykologi 5, som är en kurs på 60 hp. Psykologi 5 kombinerat med de föregående psykologikurserna ger i slutändan 180 poäng och 3 års studier på universitet. Hade det räckt för masterprogrammet? Jag förstår att det inte heller är optimalt att efter varje termin behöva söka till en ny kurs och utan garanti veta att man kommer in, men jag undrar rent teoretiskt sätt.

      Tack!

      Ivana

      :)

    • Anna : Masterprogrammen brukar ställa som krav - för att bedömas som Behörig - att man tagit ut Kandidat- eller Yrkesexamen på 180hp. Jag tror inte du ska kunna ta ut kandidatexamen med endast de rena "psykologikurserna", utan även Kandidatkurs måste du läsa och få godkänt betyg i den. Prata gärna med studievägledare på den institutionen där psykologiutbildningar ges.