Helena

    Hej! Jag arbetar idag som undersköterska har gjort det i 19 år. Nu går jag o funderar på att bli yrkeslärare för vuxna eller gymnasiet som går Omvårdnads programmet blivande undersköterska. Jag undrar då vad vilken behörighet man behöver.

    • Vägledare : När det gäller behörighet till yrkeslärare så är det lärosätena som gör bedömning av detta. Du får kontakta lärosäten som har yrkeslärarutbildningar.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Helena!
    För att bli behörig yrkeslärare måste man skaffa sig en Yrkeslärarexamen, på minst 90 högskolepoäng (motsvarande tre terminers studier på högskolenivå på heltid).
    Utbildning till yrkeslärare är en Högskoleutbildning och man måste därför även ha Grundläggande behörighet till högskolestudier; du har lång arbetslivserfarenhet och kommer därför, om inte annat, kunna bli bedömd ha grundläggande behörighet på den så kallade "reella kompetensen" men då måste du som Regel, ändå ha några godkända gymnasiala betyg.
    Ansökan om prövning av reell kompetens - se info på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/Ansok-om-provning-av-reell-kompetens.

    Från och med antagningen till höstterminen 2017 samordnar UHR validering av yrkeskunskaper för särskild behörighet till yrkeslärarutbildningar.
    Se även info på Skolverkets hemsida om krav för att få en anställning som yrkeslärare och info på worldskills.se/vad-vi-gor/bliyrkeslärare.

    Följande lärosäten har i Sverige tillstånd att utfärda yrkeslärarexamen (uppgift från UKÄ, Universitetskanslers & lärosätenas gemensam hemsida www.studera.nu): Göteborgs Universitet; Högskolan Dalarna; Högskolan i Kristianstad; Högskolan Väst; Karlstads Universitet; Linköpings Universitet; Linnéuniversitet; Malmö Universitet; Stockholms Universitet och Umeå Universitet.

    Jag råder dig ta kontakt med studievägledare på Yrkeslärarutbildningen på de lärosäten (från listan ovan) där du kan tänka dig studera. Bedömning av yrkeskunskaper inför yrkeslärarutbildningen görs individuellt, det går alltså inte att säga att "si och så många år inom yrket räcker", till exempel; man måste särskilt titta på vad du har jobbat med - är det många olika arbetsuppgifter och på olika eller på samma arbetsplats... många olika saker kan vägas in i en sådan bedömning, därför måste du ansöka om att få en sådan bedömning, om du bestämmer dig för att söka till yrkeslärarprogrammet.
    Hänvisningar/Lästips:
    antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-väg
    yrk.valiweb.nu/pages/kontakt
    uhr.se/studier-och-antagning/tilltrade-till-hogskolan/behorighet-till-grundniva/sarskilda-behorighetskrav-för yrkeslärare
    studera.nu/yrkeslärare
    edu.su.se/utbildning/alla-program-och-kurser/program/yrkeslärare
    umu.se/utbildning/program/yrkeslararprogrammet/behorighetsbedömning

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det finns idag olika företag, som agerar som bedömare av yrkeskunskaper inför antagning till yrkeslärarprogrammet;
    om du i första hand vill söka till ett av de sex lärosäten som nämns på yrk.valiweb.nu/Info så är det ValiWeb som bedömning går igenom; och om du vill i första hand söka till ngt. av de övriga fyra lärosäten - då är det Vallda som tar hand om bedömningen.
    Kontaktuppgifter till de ansvariga på ValiWeb - se yrk.valiweb.nu/pages/kontakt.

    Du kan söka till flera olika (till och med till alla) lärosäten som erbjuder Yrkeslärarprogrammet (idag finns det 10 st. - uppgift från nov 2019), men du måste prioritera: "i första hand... i andra hand" osv. Yrkeslärarprogrammet har "mer eller mindre" distansupplägg (ofta ingår det träffar - så det är bra att välja i första hand ett lärosäte som du kan åka till, i alla fall ibland).

    Du kan börja förbereda dig redan idag: skriv upp allt du minns om din utbildning och dina anställningar inom vård-och omsorg; leta fram betyg/intyg; be din nuvarande och dina tidigare arbetsgivare om tjänsteintyg/tjänstebetyg där det framgår exakt vilka arbetsuppgifter och under hur lång tid du har utfört.