Adam

    Hejsan, Jag har läst att man kan plugga upp sina gymnasiebetyg på prövning, hur går detta till? Kontaktar man sitt närmsta komvux? Sen om jag tex har 17 i merit, och vill få 19, hur många betyg måste man läsa upp då? Hittar inget lätt sätt att räkna ut det.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,

    de som inte är gymnasieelever får göra prövningar i alla de olika delar av Sverige, behöver inte vara i den närmaste skolan eller kommunen, eller där man är folkbokförd eller bor, utan du får leta i hela Sverige (svårt att hitta dock, eftersom det är många som vill göra prövningar).
    Du skriver om att du idag har meritvärde på 17.0 men finns det några meritpoäng inräknade i det? Om du inte har några meritpoäng, kan det bästa/snabbaste och billigaste vägen vara att du läser engelska 7 på komvux och får 1.0 meritpoäng. Ännu 1,5 till kan du få för högre mattekurser eller för moderna språk 3 och 4. Läs om meritpoängen på gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng
    men om du redan har max meritpoäng, då kan du inte få fler och behöver i så fall höja betygen i de kurser som ingår i ditt examensbevis.
    Hur många kurser behöver du höja betygen i? Jag ska försöka förklara kring det... Om vi säger så här att Mellan 17 och 19 är det "20 steg" - 17.0... 17.1... 17.2... och upp till 19.0. Höjning från E till D eller från B till A, alltså "ett snäpp" i en 100poängs gymnasiekurs ger + 0.1. De flesta kurser är på 100p. men finns också de som är mindre, á 50 poäng eller större, t.ex Teknik 1 och Fysik1a är 150poängs-kurser. Höjning i ett "snäpp", t.ex från C till B i en 150p kurs ger + 0.15 och i en 50p.kurs endast + 0.05

    Om du höjer betygen i ett snäpp, t.ex från B till A i 20 st. 100poängskurser blir höjningen + 2.0 (alltså höjer du ditt jämförelsetal/meritvärde från 17 till 19); lika stor höjning får du om du höjer i 2 snäpp, t.ex från C till A i 10 st. 100poängskurser, eller om du höjer från E till A i 5 st. 100poängskurser. Höjning från F till E i en 100poängskurs ger + 0.4 (alltså lika mycket som höjning från E till A).

    Allmän info om prövningar - var god läs https://www.fragasyv.se/info/provning
    Till prövningar förbereder man sig på egen hand på sin fritid, alltså ej har rätt till studiemedel eller studiehjälpen (från CSN) för den tiden man lägger ner för att läsa inför prövningen.
    Det som vanligtvis händer är att man gör den skriftliga delen först; sedan rättas provet och 2-3 veckor senare genomför man den muntliga delen (till den skriver lärarna frågorna utifrån de svaren som du gav på den skriftliga delen; det är alltså individuella/personliga frågor som ej går att veta på förhand vilka de blir). Om det är ej fysik eller kemi, och labbar ej ingår, då är man efter den muntliga delen färdig och inväntar svar om vilket betyg man får på prövningen.