Lizette
    Jag ska skriva högskoleprovet nu i mars för att kunna komma in på högskoleprogrammet HT2016, men undrar hur mycket som krävs för att bli antagen.

    Jag läser på ett naturbruksgymnasium med NV inriktning (detta betyder att jag läser kurser för 4.5 gymnasieår fast på endast 3år). Mina betyg ligger mellan C-B (ett A hittills) men eftersom det är så svårt att få A med GY11 så tänkte jag försöka mig på Högskoleprovet istället.

    Mvh: Lizette Larsson Sejbjerg

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden
    Hej Lizette, alla olika utbildningar till Psykolog (på olika högskolor-universitet) finner du på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/psykolog-275
    I Göteborg krävdes det 1,75 på HP vid de två sista antagningstillfällena och 1,8 för två år sedan och 1,7 - innan dess. Som högst låg siffran på 1.9 år 2011.

    I Linköping räckte det med 1,65 i HP sist och 1,6 innan dess.

    På Karolinska institutet i Stockholm var gränsen - 1.65 vid de två sista antagningarna och 1.7 gången innan.
    I Örebro var det 1,6 på HP vid sista antagning och 1,55 gången innan.
    Till Mittuniversitetet /Östersund/ räckte det med 1,5 vid två sista antagningstillfällena. Jag tror det är det lägsta resultatet på HP under de senaste åren i alla fall. Här är utbildningens hemsida http://www.miun.se/utbildning/program/undervisning-och-manniskors-beteende/psykologprogram1/om-programmet?term=ht2015-vt2016

    Bra om du gör HP flera gånger (det är det bästa resultatet som gäller - i fem år framöver).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp & lycka till med HP och allt!
    Vänligen Peter SYV