Lill
    Hej! Jag har haft en väldigt jobbig skoltid och mår fortfarande väldigt dåligt. Jag håller på att få hjälp angående det hos psykiatrin. Nu är det så att jag inte ser någon framtid. Och jag har även 'mörka tankar'. Därför tror jag det hade varit viktigt att komma på något jag kan sträva mot. Däremot har jag ingen aning vad. Jag har b.la. social ångest(aka social fobi) vilket begränsar väldigt mycket. Det enda jag egentligen känner att jag skulle kunna tänka mig jobba med är något slags yrke där man får hjälpa människor. Dock inte äldreomsorgen, det var inget för mig. Jag har tänkt mycket på kurator, terapeut och tex sjuksköterska eller liknande. Där jag känner att jag kan göra skillnad för personer som mår lika dåligt som jag. Men då kommer vi in på det med ångesten och att jag kanske är lite mer mottaglig för depression och ångest. Skulle jag ens klara av ett sånt yrke? Är det väldigt påfrestande, gällande både fysisk och psykiskt. Är det mycket oregelbundna tider?

    Sen har jag inte de bästa betygen, tyvärr, då jag hade flera depressioner under både högstadietiden och gymnasiet. Jag fick även välja bort ma2b (jag gick ES-musik). Det är ett under att jag ens klarade av att ta studenten.

    Kanske finns det någon distanskurs? Så jag slipper allt det sociala men ändå kan jobba upp mig? Just nu är jag sjukskriven men jag tror ändå det kan vara viktigt om jag har något liksom. För det är nog farligt för mig om jag inte har något... Även om jag kanske imorgon känner att jag inte kommer orka med att plugga så skulle jag ändå vilja ha lite information.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lill,

    du är sjukskriven nu och jag råder dig att samråda med den sjukskrivande läkare eller psykologen om hen tycker att det är lämpligt för dig att börja plugga nu, eller om hen kanske råder att skjuta fram det lite tills du mår bättre.

    Du får göra ansökan om att läsa på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd) och det är helt ofarligt att söka studier, för att först söker du, sedan blir du, förhoppningsvis, Antagen och det är först sen som du behöver svara Ja eller Nej till din utbildningsplats. Och även om du svarar Ja, dröjer det innan studierna börjar. Och även om man börjar läsa kan man också hoppa av studier, om man inte orkar. Därför säger jag att det är helt ofarligt att söka en studieplats. Vad skulle du läsa på komvux?

    Mitt förslag är - matematik 2. Många av de utbildnignar som du syftar på i din fråga kräver för behörighet att man har godkänt betyg i matte 2. den lättaste av matte 2 kurser är matte 2a och det räcker att ha godkänt betyg i den kursen för att bli (vad det gäller matte) behörig till studier på socionomprogrammet, sjuksköterskeprogrammet, arbetsterapeut, fysioterapeut och ett antal andra högskoleutbildningar, inkl. psykologprogrammet som också kräver godkänt betyg i matte 2.

    Boka tid med syv på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Ni kan då tillsammans gå igenom de betyg du redan har och lägga upp någon sort studieplan - för att studera på deltid på distans, som kanske är den lämpligaste studieformen för dig just nu.

    Om du inte orkar träffa en SYV personligen, fråga om ni kan göra studievägledning/planering per telefon, skype eller e-post. Du kan skicka eller ladda upp dina betyg och så kan syv-en svara dig skriftligt, förhoppningsvis. Men det är bra om du kan träffa syv-en personligen, om du orkar det.

    Kika gärna på alla de många olika yrkespresentationerna på www.framtid.se - på yrkena som beskrivs där - och förhoppningsvis hittar du ngt. yrke som du känner Yes! Det vill jag bli! - kanske Lästerapihundförare>>Waldorflärare>> eller Lekterapeut>>?

    Förhoppningsvis någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Hälsningar

    Peter syv

    • : Tack för ditt svar!
    • Julia : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill. och Lycka till, oavsett vad du bestämmer dig för att göra! hör av dig igen och berätta hur det går. Hör av dig också om nya frågor dyker upp!