Joella

    Hej! Jag har efter många om och men att högskolepoäng är nog rätt bra att ha i ryggen ändå. Men vad ska jag bli?!?! Jag har lätt för att brinna för det jag ger mig in i, kan dock tröttna när jag känner att en arbetsplats/yrke inte utvecklar mig tillräckligt, kan efter bara några månader känna mig färdig med en arbetsplats och längta efter nya äventyr. Jag har en företagsidé jag vill ta itu med, MEN jag lämnar att en utbildning i ryggen ger trygghet och respekt. Och tills jag har tillräckligt med kött på benen för att bli egenföretagare så vill jag samla på mig både högskolepoäng och arbetserfarenhet. (Vill inte dela med mig utav min idé till för många, då den är MIN hehe). På min arbetsplats vill jag gärna inkludera: - prata på mässor - få sälja - få vara en pedagog, lära ut - ha en ledande position, tex, göra schema, arbeta med sammanhållning av grupper, organisera, vidareutbilda, utvärdera, peppa medarbetare, inspirera, rekrytera - DJUR får gärna vara en del i allt Jag blir BRA på det jag ger mig in i. Men det känns ändå som en trygghet om det är enkelt att få jobb I framtiden. Utbildningen får vara på distans eller i närheten av Göteborg, Trollhättan. Jag vill kunna ha en relativt vanligt liv. Där jag är ledig MINST två helger i månaden, gärna mer. Där det är få långa resor i tjänsten, då jag värnar om min fritid. Har tidigare haft lätt att gifta mig för mycket med mitt yrke, men har lärt mig att det inte är värt det i längden. Jag vill ha tid för vänner, släkt, familj. Ev hästar på hobby nivå. Gymnasiet fick jag ut 2014. Teknik -design och produktutveckling. Ej fullständigt examen, (som jag har förstått det?) då jag fick F i svenska 3. 100p samt F i Fysik 1. 150p. Tror inte jag vill bli ingenjör, då jag nog inte kommer ha tålamodet till all upprepning av likande uppgifter (matte/fysik) som utbildningarna ofta kräver. Frågor: - Hur ser ni på att INTE läsa hela program? Utan välja olika kurser (distans) som man är intresserad av? - Eller är det bättre att läsa ett program? Något som återkommer i mina funderingar kring utbildningar är beteendevetare. Även psykolog, men vet ej om psykolog är värt hela 5 år, men det är ju ett brist yrke, men det ger ju även högre lön. Butikschef återkommer också , MEN det sägs ju att vi är på väg in i butiksdöden... Om jag blir lärare är jag rädd att jag säljer min själ till yrket, isåfall kanske man kan jobba 50%?.. Ska jag plugga etiolog? Min Arbetslivserfarenhet: - croupier på krogar - chefs croupier / distriktschef - servitris - servitris sommarsäsong - koordinator + konsult - butikssäljare, kläder, skor, bildelar - vikarie, 7-9 samt förskola, elevassistent - Ca 1 år boende på Malta arbetade som live gamer presenter, framför kameror. Tror det blir för mig att plugga på högskoleprovet för att komma in, känns enklast. Tacksam för svar, gärna fler än ett. Huvudfrågan: - VAD SKA JAG BLI NÄR JAG BLIR STOR?! Övrig info: -Född 1995 - fick ADHD diagnos efter gymnasiet Mvh Joella?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Joella,

    tack för din fråga och för berättelsen om dina erfarenheter och om dina önskemål om det framtida yrket.
    Du får gärna kika på många olika yrken på www.framtid.se där det finns över 2.ooo yrken beskrivna.

    Utbildningar i Sverige finna inom många olika skolformer; eftersom du är över 20 år, så är ungdomsgymnasiet inte alternativ för dig längre, utan det är Komvux, Yrkeshögskola, Högskola-Universitet, folkhögskolorna eller KKU samt privata utbildningar och utbildningar utomlands, som kan vara aktuella för dig.

    En studie- och yrkesvägledare på Komvux (i den kommunen där du är folkbokförd) eller om det i din kommun finns Vägledningscentrum, kan prata med dig (förhoppningsvis vid flera tillfällen och inte bara vid ett tillfälle) och då kan ni förhoppningsvis komma fram till vilket yrke och vilken utbildning som skulle passa dig som bäst.
    Att svara på den frågan så här på forumet, kan man tyvärr inte göra. Detta pga Även om vi fick en bra och detaljerad beskrivning om dig, dina tidigare erfarenheter och önskemål, så känner vi ändå inte dig, och även dina intressen och önskemål kan förändras. Situationen på arbetsmarknaden förändras också.
    Det finns t.ex välutbildade personer som är duktiga på det de "kan jobba med" som inte får ngt jobb inom det som de är utbildade till; detta pga det just nu ej finns några lediga tjänster/jobb för dem... då får de jobba med ngt. annat (kanske ibland med det som de inte är så duktiga på och inte vill jobba med... men förhoppningen är att de senare ska få ett "bättre" jobb, alltså ett bättre passande för dem jobb, men det finns tyvärr inga garantier).
    Det är tyvärr inte alla som jobbar med det de vill jobba med och trivs med och är duktiga på. Vi beklagar detta men kan inte göra så mycket åt det - än att råda folk försöka vara flexibla och ta även de jobben som inte kanske passar som bäst, i alla fall under en tid.

    All arbetslivserfarenhet är bra att ha.
    Ang. studier - man kan även bedriva självstudier; alla studier behöver inte vara på en skola.

    Om "distans" - det finns många olika former av distans. Läs gärna om det på https://www.fragasyv.se/info/studieformer-distans