Angelica
    Jag ska börja 9:an i höst & jag har ingen aning om vad jag ska välja för gymnasielinje.
    Läkare och att jobba inom vården intresserar mig en aning, dels för att jag gillar att hjälpa andra och dels för att det är ett välbetalt jobb. MEN vägen dit är svår, jag vet inte om jag kommer klara av programmet då det är en hel del plugg har jag hört. Just nu har jag mest C/B i alla ämnen men satsar på att höja mig till A när jag går ut 9:an. Tyvärr har jag dock bara C i matte och alla NO ämnen. Jag vill välja Naturvetenskaps programmet eftersom att det är den bredaste utbildningen. Men jag vet inte om jag kommer klara det, väljer jag den linjen måste jag vara förberedd på att jag inte kommer orka allt plugg. Vilket kan leda till att jag får dåliga betyg och i slutändan inte kan bli det jag ville... trots allt. Jag har annars en lättare väg att välja, som är ekonomiprogrammet eller samhällsprogrammet. Väljer jag något av dem så vet jag att jag är säker, jag har en chans att gå ut gymnasiet med toppbetyg men däremot vet jag inte vad jag kan bli av det. Jag vill studera vidare och därför är det också bra att ha ett jobb emellan. Väljer jag till ex. ekonomi programmet nu så tror jag inte det kommer göra så stor nytta precis den tiden jag går ut gymnasiet. Till skillnad om man till ex. väljer naturvetenskap. För där går man ju ut gymnasiet som klar undersköterska vilket är en stor fördel. Jag är orolig för att välja fel. Jag är faktiskt inte riktigt säker på vad jag vill bli när jag blir stor, och därför kommer det underlätta om jag väljer naturvetenskap, då det finns många möjligheter utifall att jag ändrar mig. Men samtidigt verkar ekonomi / samhällsprogrammen lättare, bara det att det inte finns så många val av yrken att välja mellan. Och det är just detta som jag sitter och funderar på hela tiden. Jag vet inte vilket som är rätt. För jag vill inte förstöra hela min framtid bara på grund av att jag valde fel linje, om jag nu gör det.
    Så för att sammanfatta allt detta:
    Vilket av programmen borde jag välja? Jag har jobbiga val framför mig men vill välja rätt för att få en så bra framtid som möjligt.

    Tacksam för svar! :)

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej,
    du skriver om att du är orolig för att välja "fel program" på gymnasiet och är rädd att det kan förstöra hela din framtid.
    Jag förstår att det känns som ett stort och tungt beslut men vill lugna dig. Det är gott om tid innan du måste bestämma dig: nästan ett helt år, faktiskt /det är möjligt att göra omval fram till slutet av maj nästa år/. Jag vill också påpeka att det finns möjligheter även för dem, som valde "fel gymnasieprogram", eftersom man kan komplettera sin gymnasieutbildning på KomVux eller genom självstudier & sedan tentar man av kurserna /man gör då en så kallad "särskild prövning"/.

    Om man oroar sig mycket över sitt gymnasieval, kan det bli svårt att koncentrera sig på studier och få bra betyg i å k 9 (och bra betyg är nyckeln till att komma in på det önskade gymn.programmet men inte bara det, utan det är minst lika viktigt (om inte viktigare...) att ha tillräckliga KUNSKAPER som bör utgöra en stabil grund för att utbilda sig på eftergymnasial nivå och/eller klara av att utvecklas inom ett praktiskt yrke).

    Det är därför viktigare, anser jag, att skaffa sig så bra kunskaper som möjligt inom alla ämnen som man läser i grundskolan, än att välja "rätt gymnasieprogram".

    Utifrån det som jag läste i din fråga, har jag förstått det så här: du tror att man blir en undersköterska efter naturvetenskapligt programmet, men så är INTE fallet. Undersköterska blir man genom att gå ut Vård/omsorgsprogrammet, ett yrkesprogram, till skillnad mot Naturvetenskapligt program, som är ett teoretiskt program.
    Du kan läsa om alla gymnasieprogram t.ex. på den här hemsidan http://www.gymnasium.se/.

    Och, avslutningsvis, vill jag säga så här: det är bra att du tar gymnasieval på stort allvar men vill även försäkra dig om att det ännu är gott om tid innan du måste välja.
    Mina råd till dig är:
    1. prata med en Studie- & yrkesvägledare på din skola när du börjar i å k 9,
    2. kämpa för att få så bra kunskaper och så höga betyg som möjligt,
    3. gå på öppet hus på alla de skolor & program som du är intresserad av - och du kommer på så sätt närmare till att fatta ett beslut, som kommer att kännas rätt för dig.

    Vänligen & med önskan om en mycket trevlig sommar!
    Ludmila, SYV