Billy
    Jag börjar nian efter sommarlovet och har tänkt på gymnasium ett bra tag redan. Har nu insett typ att jag aldrig kommer kunna bestämma mig. Jag tycker om alla SO-ämnen och NO-ämnen exakt lika mycket, gillar även språk och bild jättemycket. Jag är exakt lika bra i alla skolämnen, hur mycket jag än funderat har jag inget specialintresse. Pappa tjatar att jag ska välja samhäll, mamma att jag ska välja natur. Båda verkar roliga och intressanta. Jag vet att jag har flera månader kvar att bestämma, men skulle uppskatta några tips om hur jag ska tänka.
    • Liselotte : Hur går det med valet? Kan vi hjälpa dig med ngt.? Liselotte SYV på Fråga SYV

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Billy!

    Det är bra att du är ute i god tid och på allvar funderar på ditt gymnasieval redan nu.
    Du kan börja med att göra intressetest på http://www.gymnasieguiden.se/testet

    Jag förstår att du har redan tagit reda på ganska mycket om olika program & valet för dig verkar stå mellan Samhällsvetenskapsprogrammet och Naturvetenskapsprogrammet. Jag har ett förslag: att du tittar lite närmare på yrkesprogram. Det finns 12 stycken av dem. Du hittar info om alla program på http://www.gymnasieguiden.se/program

    Varför titta närmare på yrkesprogram? Jo, för att man kan rätt att få behörighet till högskola och samtidigt så lär man sig ett yrke, man går ut på praktik i minst 15 veckor under gymnasiet, skaffar på så sätt arbetslivserfarenhet och kontakter inom arbetslivet. Dessutom kan man läsa som lärling på ett yrkesprogram och då har man rätt till lärlingsersättning som för närvarande är 1000 kr. extra i månaden, förutom det vanliga studiebidraget. Jag säger inte att du bör gå ett av yrkesprogram. Jag säger att jag tycker du kan läsa på om yrkesprogram, vilket absolut inte kan skada. Exempel: på Vård- och omsorgsprogrammet kan man gott och väl få behörighet till att söka Sjuksköterska-utbildning efter gymnasiet. Läs på http://www.fragasyv.se/info/sjukskoeterska-efter-vo om vilka kurser man bör välja i så fall. På liknande sätt kan man få behörighet till att söka ingenjörsutbildningar på t.ex. Industritekniska programmet eller till Dietist - om man går Restaurang och livsmedelsprogrammet.

    Man blir, alltså, direkt efter gymnasiet behörig att söka både till högskola och till yrkeshögskola - även efter ett yrkesprogram. Ett yrke lär man sig "för livet" och har ngt. att "falla tillbaka på", som det heter. Man kan då få sommarjobb och/eller extra jobb under sina eftergymnasiala studier. Tänk dig att läsa en lång högskoleutbildning (t.ex. på fem år) och inte ha någon som helst försörjning under sommaren! Om man har ett yrke, kan man mycket lättare få sommarjobb och extrajobb medan man läser på högskolan eller yrkeshögskolan.

    Det är i alla fall något som jag tycker är bra att fundera över.

    Gå på så många öppna hus på gymnasieskolor, som du hinner. Besök alla gymnasiemässor som du hinner och orkar. Du har ännu mycket gott om tid. Se på skolornas presentationer - alla skolor har sina presentationer på www.gymnasieguiden.se. Läs på om olika yrken: http://www.framtid.se/professions/
    och återkom om du har frågor.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA