Ahmed
    Jag vill bli "högskolelärare". Jag undrar vilka ämnespoäng jag behöver och hur jag söker in som doktorand. Jag vill undervisa i film och tvproduktion.
    • SYV-besökare : Vill du bli Just Högskolelärare? eller "vuxenlärare" ? för att utbildningar inom filmproduktion kan ju finnas även på folkhögskolor, yrkeshögskolor, privata skolor inom KKU, konst- och kurtur; och utbildningar kan också anlita professionellt yrkesverksamma personer som just jobbar med filmproduktion med pedagogisk bakgrund.

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Ahmed,
    jag tycker att en bra början är att du själv går den utbildning på vilken du sen vill bli lärare.
    För att komma in på "doktorand" ska man ha utbilnding på Avancerad nivå (minst magister, och då har man läst på högskolenivå i minst fyra år: kandidat, 3 år + påbyggnad, magisterprogrammet, 1 år). Många ggr läser man fem år: kandidat, 3 år + påbyggnad, masterprogrammet, 2 år). Sedan ska man också ha tur - att doktorandtjänsten utlyses och sedan är det hård konkurrens om varje doktorandplats. Det finns inga som helst garantier att kunna komma in och bli doktorand (det kan också vara så att inga doktorand-tjänster utlyses på flera år, över huvudet taget - inom det aktuella område).
    Som sagt, jag tycker du vinner mycket på att börja med att själv gå den utbildningen, på vilken du sedan vill bli lärare. Och sedan ser du "vart det bär".
    Vänligen och lycka till!
    SYV

    Hej igen,

    läs, nedan, ett nytt svar:

    Vad Roligt att du, Ahmed, vill utbilda dig till högskolelärare i film- och tv-produktion. Jag tycker att förslaget  börja med att ansöka till en högskoleutbildning med den profilen är ett utmärkt förslag. Därifrån finns det flera vägar att gå för att meritera sig för ett arbete som högskolelärare inom ämnet, framför allt akademiska men även branschrelaterade.

    Vill du söka dig till Högskolan Dalarna finns det två utbildningsprogram med film- och tv-inriktning:

    https://www.du.se/sv/Utbildning/Program/filmdesign/
    https://www.du.se/film-och-tvproduktion

    Båda programmen är treåriga och leder till en kandidatexamen. Båda programmen har sista ansökningsdag den 15/4 2019 om du vill påbörja din utbildning i höst.

     Programmen ingår inte i den huvudämneskategori som kallas "konstnärlig" enligt högskolemyndigheten UKÄs definition, även om det finns många kreativa och "konstnärliga" inslag. På kandidatnivå examineras studenterna genom en kandidatuppsats, där studenterna skriftligt ska definiera och formulera ett forskningsproblem inom film- och tv-produktion.

    Programmen bygger f.ö. på ett nära samarbete med film- och tv-branschen, och studenternas anställningsbarhet efter examen är genomgående god.

    Hälsningar
    programansvarig
     Filmproduktion för reklam och information
    Högskolan Dalarna

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    vi fick nu svar från en person som själv är Filmvetare; var god läs svaret, nedan:

    Hej, jag tror att om man vill bli högskolelärare i filmproduktion är det nog en fördel om man har jobbat inom filmbranschen på något sätt, helst förstås som producent. I de konstnärliga ämnena brukar man ofta vilja att lärarna har något slags personlig erfarenhet av att vara verksam inom den område man skall undervisa i. Författare på skrivarutbildningar, konstnärer på konstutbildningar, musiker på musikutbildningar osv. Men ovanpå det behöver man också en akademisk examen, och vill man bli lektor brukar man vara tvungen att ha disputerat och ha en doktorsexamen. En adjunkt kan däremot anställas utan en doktorsexamen. De flesta universitet och högskolor föredrar att anställa lektorer, men just inom konstnärliga ämnen är det nog lite lättare att få jobb som adjunkt.

    Det finns en del utbildningar, exempelvis på STDH/Uniarts i Stockholm och på Valand i Göteborg, som riktar in sig på filmproduktion. Jag skulle rekommendera eleven att ta kontakt med dem och ta reda på vad de erbjuder.

    Jag skulle också säga att det är en ganska lång och osäker väg att gå innan man är färdig högskolelärare i filmproduktion men att man nog kan ha ganska kul längs vägen… ☺

    Vänliga hälsningar
    :)

    Hej igen, vi fick nu svar från ännu en sakkunnig; var god - läs nedan:

    ”Bästa” läget att få undervisa inom filmproduktion är att en har varit verksam i branschen eller forskat inom ämnet "film".

    En väg att komma in i branschen är att tillexempel läsa Film och Tv Produktion på https://www.du.se/sv/Utbildning/Program/utbildningsplan/?code=KFTPG eller en motsvarande utbildning någon annanstans som ger en Fil.Kand examen och som i sin tur också ger behörighet till högre studier, Magister eller Master.

    Ett annat alternativ kan ju vara att läsa till ämneslärare för gymnasiet och kanske komma in och få ett arbete på en Högskola eller ett Universitet efter erfarenhet, den vägen.

    Exempelvis kan en högskolelärare i Filmproduktion ha läst först på Lärarprogrammet, sen - till en Fil. Kand i Bildproduktion och sen arbetat i branschen - innan hen får anställning som en högskolelärare. Ämnet "Bildproduktion" är ett akademiskt ämne och inte ett konstnärligt (i alla fall så är det på vissa svenska lärosäten). Jag tror att det bara är Yrkeshögskolor som eventuellt ser Filmproduktion som ett konstnärligt ämne. Filmvetenskap är också ett akademiskt ämne.

    Mvh