Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32049 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'malmö universitet' (9 st.)
-
Förekommer det matematik på Miljövetarprogrammet?
Hej, Jag undrar om det förekommer matematik på Miljövetarprogrammet på Malmö Universitet? Att man ska läsa matematik?
Hej, din fråga gäller den här utbildningen - mau.se/sok-utbildning/program/sgmvp - och utifrån svaret vi fick från programansvarig universitetsadjunkt Johanna... Läs hela svaret -
Kandidat i miljövetenskap eller miljövetarprogrammet ?
Jag påbörjade en civilingenjörs utbildning nere i Lund hösten 2022. Hoppade i Januari av programmet då matematiken blev för tuff. Har tänkt söka in igen nu i höst igen men vet inte vad jag ska välja. Har tittat på naturvetenskapligt...
Hej,du har gjort ett noga jämförelse av de två programmen som du är intresserad av. Vad jag tror mig avläsa av din fråga är att du tycker att programmet i Lund passar... Läs hela svaret -
Läsa enskilda kurser i ett program?
Jag har inte blivit antagen till systemutvecklar programmet detta året, så jag tänkte istället läsa upp några kurser som finns i just det programmet så att jag sedan om jag blir antagen nästa år då har jag redan läst klart...
Hej, jag kan inte lova att din utbildning på systemvetarprogrammet blir kortare om du innan dess läser några högskolekurser. Innehåll i programmet kan förändras. De kurser som... Läs hela svaret -
Lång tid för att erhålla examensintyg (Universitet)?
Hej Syv! Jag har ansökt om kandidatexamen inom datavetenskap och ska börja plugga min master på SU inom IT-säkerhet (är villkorligt antagen). På grund av rådande omständigheter så har det tagit väldigt lång tid att få mitt...
Hej Sara,jag hoppas och även tror att Malmö Universitet kommer hinna utfärda kandidatexamen för dig i tid.Ta annars kontakt med utbildningsansvariga på masterprogrammet på SU... Läs hela svaret -
Bli läkare efter samhällsprogrammet?
Hejsan! Jag läste samhällsprogrammet på gymnasiet och funderar nu på att bli läkare. Jag vill därmed läsa det naturvetenskapliga basåret på Malmö universitet men är lite osäker ifall man kan läsa de biologi- samt kemikurser där som krävs för läkarprogrammet, eller ifall deras basår endast täcker...
Hej, enl. vad som står på edu.mau.se/sv/Program/NZNTC?v=2 så ingår Matematik 3c och 4; fysik 1a och 2 och Kemi1 men inte kemi 2 eller biologi 1 och 2.Basår på högskolenivå... Läs hela svaret -
Läsa vidare efter programmet Studie och yrkesvägledare?
Hej, kollar runt på olika program och såg att SYV programmet i malmö verkade passa bra. Undrar däremot om man kan plugga vidare genom tex en master eller annat om man vill jobba med något helt eller delvis annat längre fram i framtiden? Ett exempel kan vara...
Hej Leila; trots att SYV-programmet i Malmö ger inte kandidatexamen, utan Yrkesexamen, kan man efter SYV-programmet (alltså med SYV-examen) komma in på utbildningar på avancerad... Läs hela svaret -
Hur bör man lägga ihop program och kurser?
Låt oss säga att jag hittar ett program på 1 år som ger 60 hp, sedan ett annat på 1 år o sen kanske en kurs. Min fråga är hur lönsamt eller smart är det att lägga ihop utbildningarna på detta vis? Är det bättre att...
Hej Emina, På grundnivå finns nog inga program som är på 1 år. Det vanligaste är att program på grundnivå är på 3 år (2åriga program på... Läs hela svaret -
Vad ska jag studera på universitet??
Hej! Jag är en 19-årig tjej som tar studenten nu i sommar, jag vill studera vidare men har INGEN aning med vad!! Alltså jag har sån himla beslutsångest, det finns så mycket o välja mellan men de flesta utbildningar låter astråkiga... grejen är den att jag vet inte alls vad jag vill jobba med...
Hej Emina, ta en titt på Malmö Universitets hemsida - kolla på alla deras utbildningar på Grundnivå. Utbildningsutbud kommer fastställas till 16 mars 2020 då ansökningsperiod... Läs hela svaret -
Vilka job utbildningen leder denna utbildningen till?
Hej jag funderar över att gå på Stadsbyggnad ,stadsutveckling och planering programmet i Malmös universitet https://edu.mah.se/sv/program/tgsta Men jag undrar vilka job denna utbildningen leder till förutom planeringsarkitekt som ges i exempel i beskrivningen. (de...
Hej Antoni,Flera tidigare studenter från programmet somm du nämner i din fråga på Malmö Universitet, jobbar nu som planarkitekter, planeringsarkitekter, projektsamordnare,... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga