Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'utredare av grova brott' (6 st.)

    • Lo

      Kan man läsa sig till en juridik kandidat utan program?

      Hej! Jag har alltid drömt om att plugga juridik och undrar om det finns andra vägar till en kandidatexamen inom juridik (förutom programmet). Har tidigare hört att man med vissa utbildningar kan "plocka ihop"/ läsa ihop en examen med flera fristående...

      Milla : : Hej,jag förstår av din fråga att du skulle velat komma in på juristprogrammen men du har lägre meritvärde än det som brukar ge plats på juristprogrammet,... Läs hela svaret
    • Milla1331

      Vilken väg till brottsutredare?

      Hej! Jag har gått ut gymnasiet där jag läste naturvetenskapliga linjen. Jag vet vad jag vill bli men vet ej hur jag ska gå till väga då det står olika på olika sidor. Jag vill bli brottsutredare inom grova brott (helst mordutredare). Spelar det...

      Milla : : Hej!Det vi vet om yrket Mordutredare (utredare av grova brott) berättar vi i presentationen av yrket på framtid.se/yrke/mordutredare och det finns olika vägar in i det yrket; det bästa är,... Läs hela svaret
    • elev

      Vilken utbildning ska jag välja?

      Jag tror att jag skulle vilja arbeta som en mordutredare/utredare för grövre brott, men jag är inte säker. Detta på grund av att jag är intresserad av statsvetenskap med. Jag vet inte vilken jag ska välja och vart jag ska läsa. Jag behöver...

      Anna: : Hej Olivia,En förutsättning för att kunna bli ”Mordutredare/utredare av grova brott” är antingen genomgången utbildning på Polishögskolan eller... Läs hela svaret
    • Mariam

      Jag vill plugga till mordutredare?

      Hej, jag har tagit studenten och vill jobba som mordutredare, jag vill inte bli polis, och jag vill bli den som utreder brottet och analyserar. Så jag undrar hur jag ska ta mig t väga?

      Anna: : Hej Mariam,om du vill bli Mordutredare (utredare av grova brott) men ej vill eller kan läsa polisutbildningen, då föreslår jag att du läser Kriminologi. Det är inte helt uteslutet att på... Läs hela svaret
    • Elev

      Kan jag bli kriminolog?

      Hej. Jag vill bli kriminolog (utredare grova brott). Jag har läst att man kan läsa kriminolog III, för att kunna bli det. Men för att bli polis får man t.ex inte ha ADD. ADHD. DIBETES TYP 1 OSV. Jag har ADD, kan jag då bli kriminolog för grova brott? Eller är det samma sak där? Vill så gärna...

      Anna: : Hej!du nämner ADD i din fråga och troligtvis kan du inte bli polis med den diagnosen du har. Du skriver om att du vill bli utredare av grova brott. Du fick redan bra/rätt svar från Julia SYV. Men jag vill komma... Läs hela svaret
    • Hannah

      Hur blir jag en morddetektiv?

      Jag undrar vad jag behöver för grunder för att bli en morddetektiv, jag har velat bli en morddetektiv väldigt länge. Jag vill börja plugga kriminologi i Örebro så jag undrar om jag behöver plugga kriminologi eller inte för att kunna bli en...

      Anna: : Hej Hannah,kika gärna på framtid.se/yrke/mordutredarePolisutbildningen är en "bra väg" att gå - för det finns en viss chans att efter några år som polis, få intern... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga