Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31905 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'auktoriserad revisor' (8 st.)
-
Kan jag läsa till Revisor?
Hej! Hur ser det ut att läsa till Revisor, då har jag kandidat examen på nationell ekonomi från ett annat land. Måste jag fortfarande börja från början, kan du snälla vägleda mig? Tack på förhand!
Hej,för att i Sverige bli auktoriserad revisor krävs att du har genomfört en teoretisk och praktisk utbildning om totalt minst sex år samt därefter avlagt ett prov.Den teoretiska utbildningen... Läs hela svaret -
Vad är skillnaden mellan redovisningekonom och redovisningkonslut?
Hej! Vilket är bättre mellan redovisningekonom och redovisningkonslut ? Hälsningar Darine
Hejsan,ingen av de yrkena som du frågar om är i Sverige reglerade. Det betyder att yrkestitlar, arbetsuppgifterna och vilken utbildning man "behöver" skaffa sig... Läs hela svaret -
Ekonomisk historia ?
Ger Europa programmet inom ekonomisk historia på handels i möjlighet att bli revisor om man läser den 3 åriga kursen, eller är det enbart ekonomiekandidatprogram på handels som öppnar dörrarna för att bli revisor? Tack på förhand
Hej,i kraven som ställs för de som vill bli auktoriserad revisor ingår bl.a den praktiska delen som (i alla fall nu, våren 2023) beskrivs så här: "Den praktiska utbildningen pågår i minst... Läs hela svaret -
Högskolor Göteborg?
Vad finns det för högskolor i Göteborg som erbjuder ekonomi? Vad är den lägsta antagningen till dessa högskolor? Vill studera till revisor och undrar därför vad jag behöver läsa på högskolan för att bli det. Har dock hört...
Hej,jag gissar på att du har som mål att bli Auktoriserad revisor. I så fall gäller, i Sverige, strikta regler ang.hur man kan få auktorisation. För att som revisor få auktorisation... Läs hela svaret -
Kan man läsa företagsekonomi i England om jag går försäljning linje?
Om jag pluggar företagsekonomi i England Och får en kandidatexamen Kan jag efter det jobba i 3 år på revisor företag för att bli revisor?
Hejsan,jag uppfattar det så att du har flera frågor: en fråga är om du med examensbevis från FS kan läsa företagsekonomi i England? och en annan... Läs hela svaret -
kan man plugga till revisor utan betyg i matte 3b/3c?
Hej! Kan man plugga till revisor om man inte har betyg i matte 3b/3c utan att plugga komvux? är inte basår ett alternativ då?
Hej!Svenska högskoleutbildningar i ekonomi kräver godkänt betyg i matematik 3 (3b eller 3c) och många basår kräver också att man innan basåret har godkänt... Läs hela svaret -
Revisor eller redovisningsekonom?
Hej jag är väldigt intresserad av att bli revisor men vilken utbildning skulle passa? Ekonomprogramet? Vad är skillnaden på redovisningsekonom och revisor då? Kan man kalla sig själv för revisor om man har pluggat redovisningsekonom på...
Hej Sara,för att i Sverige bli en auktoriserad Revisor, så ställs det strikta specifika krav: för att bli auktoriserad revisor krävs att du genomfört en teoretisk och praktisk utbildning om... Läs hela svaret -
Jag skrev min fråga i beskrivningen?
Jag undrar lite jag har en garanterad plats på ett ekonomiföretag. Men vill helst inte gå på gymnasium är dom kunskaperna väldigt viktiga eller kan man gå en kortare utbildning som tex komvux om man ska bli auktoriserad redovisning ekonom?
Hej Elin,För att i Sverige bli auktoriserad revisor eller redovisningskonsult krävs en akademisk examen med företagsekonomisk inriktning om minst 180 högskolepoäng = 3 års studier på... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga