Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'bra betyg' (7 st.)

    • Wilma

      Vet inte vilken linje jag ska gå?

      Hej jag är en tjej som går i årskurs 9 med bra betyg. Jag vet verkligen inte vilket program jag ska gå, det börjar närma sig och hur mycket jag än söker på internet eller så så kommer jag inte fram till nånting. Jag har även läst i kataloger och frågat kompisar med jag kommer inte fram till ett...

      Anna: : Hej Wilma, kika gärna på https://www.fragasyv.se/info/olika-ingangar-gymnasieval alla blåa ord i texten är Klickbara länkar; och du kommer vidare till mer info via dem. Om du är... Läs hela svaret
    • mansoora

      ska jag kontakta syv på skolan?

      hej ! jag har en fråga, om jag ska veta att går det att höja sina betyg med en extra uppgift eller kompleteringsfrågor i en skola ... är det en bra ide att mejla syv på denna skola ? om nej vem ska jag kontakta då? jag menar, jag vill veta om man kan höja sin betyg om man har lite mindre betyg...

      Anna: : Hej Mansoora! Det är Lärare och inte Studie- och yrkesvägledare som sätter betyg. Studie- & yrkesvägledare kan förklara för dig vilka betyg du behöver ha: för behörighet till olika utbildningar och även hjälpa dig att se var... Läs hela svaret
    • Anonym

      vad är bäst för mig?

      Hej, jag går i nian nu och är osäker för val Jag gillar både natur och samhällsämnerna, har dock lite svårt med fysik men har fått ett c hittills. Vet inte vad jag vill läsa vidare senare då jag är intresserad av bådd samhällsdebatter och naturfrågor såsom miljö etc. Har fått relativt bra...

      Anna: : Hejsan, det är svårt att utan att känna dig ge dig konkret och definitivt svar om SA, NA eller IB är bästa alternativet för dig. Läs på om alla de... Läs hela svaret
    • Dalal

      Studera till Undersköterska på KOMVUX?

      Hej! Jag är 17år och går andra året i gymnasiet, jag studerar samhällsprogrammet inriktning beteendevetenskap(slutar VT2016)för att jag vill ha en bra grund om jag i framtiden vill jobba med något annat. När jag tar studenten så vill jag studera till undersköterska och jobba i förlossningen...

      Anna: : Hejsan! Om du läste att Komvux tar in dem som är klara med sina gymnasiebetyg, då menas det så här: allmänna regler är att man är för ung för att läsa på komvux om man inte är 20 år, men i fall man är klar med... Läs hela svaret
    • Hannan

      Gå om- ha kvar bra betyg?

      Hej! Jag har funderat på att gå om årskurs 2 i gymnasiet då jag fått dåliga betyg i min gamla skola. Jag vill gå om i en ny skola, och undrar om det är möjligt att behålla de betygen som jag var nöjd med, alltså tre stycken, och göra om resten av ämnena när jag börjar årskurs 2 på nytt?

      Lena: : Hejsan, om du har F i olika kurser så har du rätt att läsa upp dom på något sätt. Har du från E och uppåt så har du dessvärre inte rätt att läsa upp dom förren efter gymnasiet. /Lena, Syv
    • Jasmine

      Hur ska man välja om man inte vet vad man vill jobba med?

      Jag är 15 år och går i åttan. Jag funderar mycket på vilken gymnasieutbildning jag ska välja nästa år. Jag är mest inne på hotell&turism programmet, eftersom att ingenting annat känns lockande alls. Mitt favoritämne är utan tvekan svenska och spanska och jag har ganska bra betyg i de...

      Fråga: : Eftersom det är viktigt och gå klart ett gymnasieprogram och få en examen så kan jag tycka det är viktigt att du går ett program som du känner lust för här och nu och inte gå ett program för att man kanske får användning av i framtiden.
    • Jasmine

      Vad ska jag välja, har ingen aning? Tips?

      Snart är det ju dags för omvalsperioden till gymnasievalet. Jag väljer mellan Natur och Sam. Jag har verkligen ingen aning om vad jag ska välja. Mina betyg i skolan är bra. Både mina SO och NO-ämnen ligger på B. Matte lika så. Svenska B, spanska C och engelska C. Det är mina betyg på ett...

      Fråga: : Det verkar ju som att ett Sam eller ett Naturprogram vore något för dig. Eftersom du gillar prov och inlämningar o ha bra studierutiner och ambitioner så bör du klara båda programmen bra. På både Sam och Natur får du... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga