Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32157 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'humanistisk linje' (6 st.)
-
Är Människans Språk 2 obligatoriskt?
Hej! Jag går första året på Humanistiska programmet. Just nu läser jag Människans språk 1. Jag undrar om det är obligatoriskt att läsa Människans språk 2 i 2an, eller om det bara finns som individuellt val?
Människans språk 2 är inte en obligatorisk kurs, utan kan läsas inom programfördjupning på HU, eller inom individ.val. Det kan du se i... Läs hela svaret -
Skillanden på möjligheter mellan humanistiska och samhäll?
Hej! Jag är i processen att kolla upp program jag vill söka, och de som främst intresserar mig är det humanistiska programmet och det samhällsvetenskapliga programmet. Men när jag kollar vilka möjligheter man har för vidare studier efter dessa program så blir det förvirrande. Vissa säger att man...
Hej Ellie, mycket beror på vilka valbara kurser man kommer att läsa... och det beror inte endast på vad du vill välja, men även i mångt och mycket på Vad din... Läs hela svaret -
Kan man läsa humanist om man vill bli läkare?
Jag skulle jättegärna vilja bli läkare men är också väldigt inne på språk och vill gärna resa mycket när jag blir äldre. Funderar på att gå på humanistiska med språk inriktning och sedan läsa basår efter studenten så jag har lite frågor om det. Hur lång tid tar det att läsa till det jag har...
Hej Susanne,det går att komplettera för behörighet efter gymnasiet. Komplettera kan man på högskola/universitet (naturvetenskapligt basår, som tar ett år, 2 terminer, att... Läs hela svaret -
Humanistiska programmet och psykolog?
Hej! Jag är 14 år och det senaste året har folk sagt att jag borde börja fundera på gymnasieval och arbeten. Jag började läsa franska men hoppade av, dåligt val jag vet. Men det hela ledde bara till att jag blev stressad över något jag inte hade någon motivation till så det fick bli som det...
Hej Hilma! För att bli behörig till att på högskola läsa till Psykolog>> bör du på Humanistiska programmet välja Matematik 2b (inom Programfördjupningen). Se i... Läs hela svaret -
Hur blir jag behörig till högskolan om jag läser HUM?
Hej, Jag går i första ring med inriktningen samsam men jag vill byta till hum (då jag inte trivs i min klass). När jag går ut vill jag gärna läsa en ekonomi linje eller en advokat linje (eller liknande) men jag vet inte om jag blir behörig till dessa linjer om jag går hum. Vad ska jag läsa till...
Hej Julia, tråkigt att läsa om att du inte trivs och vill av den anledning byta till ett annat program. Har du träffat kurator? Har du pratat med din klasslärare/mentor? Har ni någon skolvärdinna... Läs hela svaret -
Vad är bäst för mig, IB eller humanistiska?
Hej! Jag ska välja gymnasium nu till våren och har länge velat mellan framförallt två program, IB eller humanistiska. Jag tycker språk är kul och har lätt att lära in glosor. Så det går bra i svenska, engelska och franska. Jag gillar även SO ämnena mycket. Jag känner att grundskolan har varit...
Hej Låt oss börja med vad du behöver för särskild behörighet till högskoleutbildningarna du nämner: Psykolog krävs Ma2 och Sh1, Jurist krävs Hi1 och Sh1, Polis Sv3, Sh1, Hi1 info finns på... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga