Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'mattematik' (10 st.)

    • Marco

      Indeviduella valet, kan matte 2 kursen vara full?

      Hejsan! Jag hade en fråga som jag undra. Någon jag känner ska ha indeviduella valet inför årskurs 2 och har då valt matte 2. Men nu påstår skolan att det är fullt i gruppen för matte 2. Måste inte skolan erbjuda denna kursen till elev? Eleven i frågan vill ha möjlighet att även läsa matte 3 i...

      Mikael: : Hej Marco,valbara kurser - alltså, de kurser som inte är obligatoriska på just det programmet, erbjuds i mån av plats och möjlighet. Det kan vara så att matte 2 ej kan... Läs hela svaret
    • Elin

      vill bli zoolog??

      Hej jag vill bli zoolog. jag har då förstått att man måste gå en 3årig utbildning inom biologi med fördjupande kurser inom zoologi. Jag har några frågor, först, hur funkar dessa fördjupande kurser inom zoologi? Är dom...

      Milla : : I gymnasial kurs naturkunskap 2 ingår Delar av biologi 1, kemi 1 och fysik 1. Endast delar - inte hela kursinnehåll. Det blir lättare för dig att läsa de NOämnena och troligtvis kan du få högre betyg.
    • Josh

      Måste man läsa Matte 1a?

      Har en snabb fråga om man måste läsa Matte 1a om man redan har läst Matte 1b? Vad är skillnaden egentligen?

      Mikael: : Hej Josh,matte 1a är lite lättare - och därför också lättare att få högre betyg. Men, formellt sett, kan man i sitt examensbevis ha betyg i matte 1b eller 1c även på ett... Läs hela svaret
    • Linnea

      Mattematik 1-6 gymnasiet?

      Min dotter vill läsa mesta möjliga mattematik på gymnasiet, gärna i hög takt, men vill inte läsa NV program då dessa ämnen är svåra för henne? Hur ska hon tänka inför gymnasieval?

      Mikael: : Förutom NA naturvetarpomet, alltså, så är det på Teknikprogrammet som man läser mycket matte i hög takt; efter det kommer Ekonomiprogrammet inr.ekonomi, där man läser matte 3b som... Läs hela svaret
    • Liam

      Datavetenskap - Kandidatutbildning för svårt att komma in på?

      Har pratat lite innan gällande mitt gymnasieval och har bestämt mig att gå teknik och efter gymnasiet skulle jag gärna vilja jobba med något programmeringsliknande. Jag har kollat upp lite kring datavetenskap och just nu är jag lite chockad. Det står att man måste kunna Matte 4 eventuellt...

      Liselotte: : Hej Liam, det går (i alla fall just nu) att hitta utbildningar som leder till kandidat i Datavetenskap som ej kräver att man kan godkänt betyg i matte 4, ex.... Läs hela svaret
    • Lucas

      Hur blir jag en behörig mattematik -och filosofilärare?

      Hej! Jag håller just nu på att studera min andra termin filosofi på Lunds universitet och tänkte genom en KPU i framtiden bli mattematik och filosofilärare på gymnasium. Jag har läst lite om några olika KPU på olika universitet och...

      Mikael: : Hej Lucas, för att utbilda sig till mattelärare måste man ha godkänt betyg i gymnasial kurs Matematik 4. Det finns många olika KPU-upplägg. Det är bäst att... Läs hela svaret
    • Erik

      Måste jag ha c i betyg?

      Hej jag har D i mattematik och undrar om jag måste ha C i matte för att kunna klara matten i ekonomi linjen? har hört att det bara är tre kurser och att det är kursen B man går, men behöver hjälp! samt har min lärare sagt att jag troligtvis kommer att höja mig till C!

      Liselotte: : hej Erik, formeII sett, är man behörig och kan komma in på aIIa gymnasieprogram med endast E i matte från våren i åk nio. Det är Kunskaperna snarare än betyg som avgör om man kIarar av... Läs hela svaret
    • Nina

      Meritpoäng angående spanska och mattematik?

      Hejhej! Jag kommer läsa både spanska steg 3,4 och 5. Tjänar man inte på att läsa alla tre eftersom man ändå bara får meritpoäng för två? Jag undrar också om man kan få meritpoäng för mattematik 1b eller 2b ? Är det alltid bara meritpoäng man söker in på eller är det något meritvärde...

      Milla : : Hej igen, Jämförelsetalet räknas ut enligt instruktionen på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Rakna-ut-ditt-meritvarde/ Här... Läs hela svaret
    • Oscar

      Övervägande F i matte 4c, vill söka till Civilingenjör?

      Hej! Jag går just nu tredje (och sista) året på naturvetenskapliga programmet och är alltså ganska nära studenten. Strax innan jullovet skrev vi slutprov i matte 4c och i efterhand fick jag veta att jag fick F på provet. Jag fick då också veta av min mattelärare att omprov skulle skrivas senare...

      Anna: : Hej Oscar! Du kan alltid vända dig till Rektor på ditt program. Läraren kan vara sjukskriven eller det kan vara ngt. fel på hans epostadress - därför kanske det är så att han inte läst ditt mail.... Läs hela svaret
    • Ludde

      Vad händer om man får F i matte 4?

      Tjenare! Ifall man får F i matte 4 under tvåan, kan man då skriva omprov i trean för kursen. Blir det samma sak på papper som om att jag skulle fått E eller blir det sämre än att jag skulle ha skrivit ett E från början. Tacksam för svar!

      Milla : : Hej Ludde! Om du gör omprov (eller prövning) eller läser om kursen och får det betyget i ditt Examensbevis (eller Studiebevis - som man får i fall man inte uppfyllde krav för gymnasieexamen) så spelar det ingen roll när... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga