Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32010 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'omprov' (12 st.)
-
Vad händer om jag inte blir godkänt på komvux och jag ska söka UNI?
Hej! Jag studerar en kurs på komvux eftersom att den krävs för att läsa den utbildningen jag vill läsa. Jag antar att om jag inte klarar kursen kan jag inte komma in på utbildningen fast jag ändå läst kursen? Jag undrar även om man...
Hej!Svenska högskole-universitetsutbildningar kan inte anta Obehöriga. Däremot kan Yrkeshögskoleutbildningar göra undantag och anta även... Läs hela svaret -
Prövning På hela kursen om man har godkänt på majoriteten av delarna?
Hej jag undrar om man behöver göra prövning på hela kursen om man bara har F på 2 delar av kursen? Jag fick godkänt på 4 utav 5 delar på matten och undrar om man bara kan göra på de två delarna och inte hela kursen? Kan man int...
Hej,min gissning är att du behöver göra prövning på hela kursen men jag är inte lärare och genomför inte några prövningar. Det är... Läs hela svaret -
Komplettering efter avslutad utbildning?
Hej. Jag går på komvux och har snart mitt sista prov där. Troligen kommer jag att behöva skriva ett kompletterande prov då allt inte riktigt sitter . Provet är dagen innan jag är helt klar med min utbildning. Min fråga är alltså: tror du...
Hej!på komvux brukar det oftast funka så att betyget sätts den dagen kursen är slut. Men du får gärna fråga din lärare om du kan lämna in en komplettering och få... Läs hela svaret -
Varför kan jag inte göra ett omprov?
Hej, Jag fick F betyg från min utredande text. Jag vill göra ett omprov, men mina lärare säger att de inte gör. Jag vill inte spendera min tid genom att ta en gång till samma kurs. Jag vet inte vad mina rättigheter är. Har jag rätt om att...
Hej Ebrar!Julia har i en kommentar till din fråga ställde frågor om vilken utbildning du läser? Det är viktigt att veta vilken utbildning du läser (vilken kurs eller vilket ämne och... Läs hela svaret -
Har man komplettering som rättighet om man har en ADHD-diagnos?
Hej, jag är en elev på cirka 18 år som nyligen har fått en ADHD-diagnos, just nu är det slutet på terminen och jag har svårt att koncentrera mig under mina lektioner. Jag undrar om jag har en rättighet för komplettering om det går...
Hej Maja,jag hoppas din skola ger dig det stöd du behöver och om läraren anser att komplettering eller omprov kan hjälpa dig att på bättre sätt visa dina... Läs hela svaret -
Inte kommer på provet?
Hej! Vad händer om en elev inte kommer på kompletteringen den är erbjuden och inte frånvaro anmäler sig? Får personen en till chans att göra provet?
Hej Hanna!Det som är reglerat: om en gymnasieelev fick F i en kurs, har hen rätt att göra prövning i den kursen innan hen går ut gymnasiet. Annat som t.ex hur många ggr man får lov att komplettera... Läs hela svaret -
Komplettera matematik 2a?
Jag fick F i ett prov i matematik 2a, som jag sedan fick 1 poäng från att få godkänt på mitt omprov. Jag bad min lärare, mentor och rektor om att få göra en komplettering. Dem sa Ja och att de skulle planera någon komplettering. Men inget...
Hej!Du skriver om att din lärare, mentor och rektor sa "Ja" till att ge dig möjlighet att komplettera men "ingenting hände", då tycker jag du ska påminna dem om vad de har sagt till... Läs hela svaret -
Sjuk på nationella prov?
Hej! Jag ligger hemma med hög feber och imorgon så har vi nationella prov i skolan, kan tillägga att jag går i nian och jag är rädd om vad som händer om jag missar ett nationellt prov, kommer jag att få göra det vid ett annat tillfälle...
Hej Maja,Krya på dig!Angående missa prov pga sjukdom...... är man sjuk, då är man sjuk... inte så mycket att göra åt det; du borde få möjlighet att få göra provet... Läs hela svaret -
Kommer jag få F?
Hej Jag har haft problem med sömnen i samband med pressen i skolan och försov mig därför upprepade gånger en specifik period. Detta råkade inträffa dagarna jag skulle ha nationella prov i engelska (skriv, muntlig del). Talade med min lärare och hon sa att jag att jag skulle få ett F i...
hej, det stämmer att en elev som fick F i en kurs hen läste på gymnasiet, har rätt att höra Prövning; tidpunkt för prövningen är det Skolan som bestämmer. Om elever varit sjuk eller om... Läs hela svaret -
Omprov trots godkänt?
Jag gjorde nationella i matte 2c. Men kände att jag inte kunde prestera bra eftersom jag led av yrsel och illamående. Jag får troligen godkänt men inte något betyg som jag strävar efter. Är det möjligt att få göra omprov ändå?
Hej Frida, tråkigt att du inte mådde bra på provdagen. Men läraren sätter betyg på HELA KURSEN, och kursbetyget behöver inte vara = betyg på provet. Vi får hoppas att du får... Läs hela svaret -
Gymnasiematematik - testa sig igen?
Hej! Jag är en kille på snart 20 år som har gått ut gymnasiet. Jag gick naturvetenskapsprogrammet och funderar nu på att läsa in matte 4 på komvux. Jag har dock ett problem när det gäller matten, som jag själv inte vet vad det är riktigt. Troligtvis har problemet med någon regel som vi lärde...
Hej Daniel! Den bästa sida som vi på Fråga SYV känner till är inom matten - www.matteboken.se där finns det alla kurser från grundskola, gymnasieskola och även högskolematte upplagda för repetition och för självstudier. Se... Läs hela svaret -
Övervägande F i matte 4c, vill söka till Civilingenjör?
Hej! Jag går just nu tredje (och sista) året på naturvetenskapliga programmet och är alltså ganska nära studenten. Strax innan jullovet skrev vi slutprov i matte 4c och i efterhand fick jag veta att jag fick F på provet. Jag fick då också veta av min mattelärare att omprov skulle skrivas senare...
Hej Oscar! Du kan alltid vända dig till Rektor på ditt program. Läraren kan vara sjukskriven eller det kan vara ngt. fel på hans epostadress - därför kanske det är så att han inte läst ditt mail.... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga