Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32043 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'komplettera gamla gymnasiebetyg' (5 st.)
-
Läsa upp IG:na i ett slutbetyg?
Hej! Om man har ett slutbetyg med IG i 250 poäng, kan man då läsa 250 poäng valfria kurser? Om nej, hur gör man om GY00 kurserna inte motsvarar GY11? Om ja, kan man räkna bort IG:na och räkna in de nya kurserna när man räknar ut meritvärdet? Mvh Valentina
Hej Valentina,i ett Slutbetyg från gymnasiet eller från komvx kan man inte ta bort kurser, men om man får högre betyg i motsvarande ny kurs, då räknas det högre betyget in, i... Läs hela svaret -
Hur nå grundläggande behörighet med slutbetyg från 2011?
Hej! Jag undrar vad som gäller angående slutbetyg, grundläggande behörighet och eventuellt krav på gymnasieexamen. En person nära mig har ett slutbetyg från gymnasiet (dvs det står Slutbetyg i rubriken, innehåller 2500 poäng och har...
Hej Alma,jag rekommenderar att personen som har ett Slutbetyg från 2011 och som vill uppnå behörighet till högskola bokar tid med SYV på komvux i den kommunen där hen... Läs hela svaret -
Plugga upp Gaaamla betyg?
Hej Syv! Jag gjorde avbrott under gymnasiet 05/06 och klarade aldrig att få ett helt slutbetyg. Något år senare ångrade jag mig och började läsa på komvux, till en början gjorde jag många försök att ta upp studierna men det slutade alltid med avbrott. Fram tills nu! Dom senaste 18...
Hej Mattias, idag är gymnasieexamen (Examensbevis) standard. Och Slutbetyg kan man få "på undantag". De "gamla" kurser som ej har motsvarighet i det nya systemet kan du inte läsa upp, tyvärr. Om du... Läs hela svaret -
Ska man komplettera även fast man har behörighet?
Hej!
Ja, det tycker jag är bra att komplettera sin ansökan med betyg i högre kurser, även om de ej krävs för behörighet till just den yrkeshögskoleutb. Det kommer att göra dig ännu mer behörig !;)
Jag läser in kurserna: Ma2, Sv2 och Eng6 på komvux just nu och måste snart söka till en utbildning. Jag har tänkt att söka flera yh-utbildningar och behörigheten på de olika utbildningarna skiljer sig. Ena yh-utbildningen har t.ex.... -
Gäller mitt Gamla betyg från gamla gymnasieformen?
Hej Jag tog studenten 2010 och fått slutbetyg IG på engelska och matte B. Har ej klarat av att komplettera, för tillfället är jag mammaledig. Sedan dess har jag läst en kurs på 200 p och senare bageri och konditori. Jag har fått veta att det finns en så kallad 8 års regel, hur ska jag gå...
Hej Pinar! Det är nödvändigt att veta om det står SLUTBETYG eller SAMLAT BETYGSDOKUMENT på det "pappret" /dokumentet (lista på kurser med tillhörande betyg) som du fick när du slutade på gymnasiet. Det är... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga