Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32007 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'gymnasiearbete' (275 st.)
-
Går det att få godkänt i GA även om en gruppmedlem får underkänt?
Hej, jag är orolig om att jag själv kan åka på underkänt i gymnasiearbetet då medlemmar i min grupp tidigare fått flera delar underkända av vår handledare?
Hej,betygssättningen görs Individuellt, även om ni gör GA som grupparbete. Varje gruppmedlem bör bedömas på hans/hennes individuella prestationer.Att de... Läs hela svaret -
Vad händer om jag får F på gymnasiearbetet?
Hej, jag går årskurs 3 på gymnasiet nu och håller på att skriva min rapport för gymnasiearbetet. Jag känner mig orolig över att det inte blir någon bra rapport då jag har det svårt att skriva långa texter. Jag har läst...
Hej,det stämmer att utan godkänt betyg i gymnasiearbetet går inte få ut examensbevis från gymnasiet. I så fall går eleven ut gymnasiet med ett studiebevis. Studiebevis ger... Läs hela svaret -
Kan man skriva komvuxarbete på folkhögskola?
Hej! Om man tänkt gå folkhögskola - allmän kurs för att läsa upp betyg från gymnasiet, kan man även skriva komvuxarbete/gymnasiearbete där? Om inte, hur gör man då? Man behöver väl det för att kunna söka till universitetet? Eller slipper man det om man söker på Reell kompetens vilket jag inte...
Hej,om Reell kompetens, en annan väg var god läs på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-vägVad gäller läsa in gymnasiekompetens på en folkhögskola, så... Läs hela svaret -
Får man ansöka om ledigheten för att jobba på sitt gymnasiearbete?
Får jag ta ledigt från undervisningen för att jobba på mitt gymnasiearbete. I detta fall för att fotografera.
Hej,du kan ANSÖKA men jag vet inte om ledighet blir beviljad av rektorn på din skola. Jag skulle tro att du får Nej som svar från rektorn på din skola men du... Läs hela svaret -
Får man lämna in en rapport (Gymnasiearbete) under två elevers namn?
Vår handledare försöker argumentera för att det finns plagiat lagar som hindrar mig och min klasskamrat från att lämna in rapporten för vårt gymnasiearbete under bådas namn. Vi har båda två skrivit hela arbetet tillsammans, så...
Hej; jag är SYV och inte lärare och inte handledare för gymnasiearbete, därför saknar jag den expertkompetensen som krävs för att svara på din... Läs hela svaret -
Kan man skriva om samma ämne på gymnasiearbetet?
Jag ska precis börja skriva på gymnasiearbetet och har för några veckor sedan kommit på en idé. Dock så säger nu en klasskompis att det var hennes idé och att hon ska skriva om den även fast jag vet att hon fick idén från...
Hej,mitt råd till dig blir att du pratar om det med din handledare på skolan (alltså med din handledare för gymnasiearbete). Det är, allmänt sett, inte förbjudet att t o m... Läs hela svaret -
Gymnasiearbete om lås på ytterdörren??
Hej, jag ska skriva gymnasiearbete och olika lås på ytterdörren som t.ex olika smartlås. Men jag vet inte om detta är något man kan skriva ett gymnasiearbete om, blir det för kort?? och vad kan jag ens ha för frågeställningar?? Jag är jätte rädd för att inte kunna klara av mitt gymnasiearbete...
Hej!jag är inte expert på lås, så du får ta det jag svarar här med "en nypa salt"... Jag tänker så här: om du beskriver de olika (helst alla) konstruktioner... Läs hela svaret -
Kan skolan bestämma vad man ska göra för gymnasiearbete?
Hej! Jag heter Linnea och går i 3an i programmet estet, inriktning bild och form. Skolan Jag går i är en väldigt spelinriktad skola och de kallar min linje för spelgrafik. Varje år efter jullovet har vi alltid två schemabrytande veckor för att...
Hej, tråkigt att du upplever dig vara "sviken" av de ansvariga på din gymnasieskola. Mitt råd är att du pratar med rektorn och förklarar att du helst villl... Läs hela svaret -
Måste mitt gymnasiearbete ha med min inriktning att göra?
Hej! Jag har en fråga om gymnasiearbetet i 3:an (jag går i 1:an just nu). Jag går natur/natur, men måste då mitt gymnasiearbete handla om något som har med naturvetenskap att göra? Eller kan jag göra ett gymnasiearbete som handlar om exempelvis...
Hej!Min uppfattning är att ditt gymnasiearbete måste på något sätt ha koppling till naturvetenskap. Det finns ämnena och teman som kan ligga i gränsområden... Läs hela svaret -
Hur ska jag söka flera ämnen i komvux?
Hej! Är född 2003 och gick Ekonomi Juridik, Gick ut med ett studiebevis och planerar att plugga upp dessa ämnen nu till 2024 i komvux. Det jag fått svårt att hitta är hur jag ska söka? För jag har flera kurser jag måste läsa upp för...
Hejsan,vi rekommenderar att du gör planering mot examensbevis från komvux tillsammans med en SYV på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd). Utan att veta i vilken kommun du... Läs hela svaret -
Hur gör man ett gymnasiearbete och vad kan man skriva om?
Hej! Jag går tekniska programmet på gymnasiet med inriktning samhällsbyggnad och miljö. Jag går tredje året och ska alltså börja med mitt gymnasiearbete nu. Problemet är bara det att jag tycker att det är väldigt svårt att veta...
Hej,gymnasiearbete är en kurs á 100 gymnasiepoäng och med det är omfattningen (totalt) cirka 200 timmar (alltså du bör lägga ner cirka 200 timmar på att... Läs hela svaret -
Hjälp med ämne till gymnasiearbete?
Hej jag går på samhällslinjen och ska välja ämne till gymnasiearbete. Jag har idétorka hoppas att få förslag till ämne. Jag är intresserad av samhällskunskap i allmänhet och gillar historia och filosof. Hoppas att ni kan komma med förslag.
Hejsan,kika gärna på https://www.fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete där vi har samlat ett antal förslag kring teman för gymnasiearbetet.Glöm inte att förankra temat och... Läs hela svaret -
Kan jag få ett stipendium?
Hej jag ska skriva ett gymnasiumarbete om MOF-catalysatorer och har redan genomfört ett laborativt experiment där jag med hjälp av MOF-235 skapade bensodiazepiner, detta gjorde att ett mycket dyrt ämne kunde skapas av billiga ämnen. Finns det något stipendium...
Hej,så roligt att du har lyckats med en sådan uppfinning! Jag som inte är kunnig inom kemi (tror din uppfinning ligger inom ämnet kemi) vill i första hand hänvisa dig med den frågan till din... Läs hela svaret -
Utökade kurser ingår i jämförelsetal?
Hej! Jag har precis läst klart mitt sista år på naturvetenskapsprogrammet, och läste 2600 poäng (100 poäng gymnasiearbete). Jag har 2,5 i merit, och läste bland annat spanska 4 samt engelska 7. På spanska fick jag B och på engelska fick jag A....
Hej,om du i ditt examensbevis har eng7 markerat med "U" (utökat) då räknas betyget in i ditt jämförelsetal på grund av att kursen ger meritpoäng. Alla de övriga... Läs hela svaret -
Kommer att räknas med i mitt betygsnitt?
Hej! Jag går i trean på gymnasiet. Jag vet att elevens poäng ska vara 2400 poäng, men jag har 2600 poäng. En av dem är från Franska 1 eftersom jag behövde läsa Franska 1 för att kunna fortsätta med Franska steg 3 och 4. Dessutom har...
Hej,svar på din fråga beror på hur ditt examensbevis ser ut. "Vanligt antal" poäng i gymnasieexamen är 2500. Av dem 100p. gymnasiearbete (men det betyget räknas inte in i... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga