Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32141 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'uppnå grundläggande behörighet' (31 st.)
-
Reell kompetens till lärarutbildning?
Hej! Jag har inget gymnasiebetyg och läser just nu på komvux för att få grundbehörighet samt särskild behörighet att söka in till grundlärarprogrammet inriktning åk 1-3. Jag är 35 år gammal och har arbetat heltid i 15 år,...
Hej!Om en högskoleutbildning kräver bl.a "Matematik 2a alternativt Matematik 2b alternativt Matematik 2c" då måste man ha godkänt betyg i en av kurserna i matte på nivå 2.... Läs hela svaret -
Vad händer om man kuggar ett ämne man måste ha för examen?
Hej! Jag går sista året på gymnasiet och har uppgifter i två ämnen som jag inte är säker på att jag kommer hinna lämna in innan betygen sätts. Vad händer om jag inte hinner lämna in och vad finns det för lösningar...
Hej Tove,om du inte uppfyller kraven för gymnasieexamen, får du ut studiebevis, som kan på komvux kompletteras upp till examensbevis. Du söker i så fall till komvux i... Läs hela svaret -
vad menas med 1juli 2020?
Hej
Vad menas med detta:
Slutbetyg utfärdade 2010 och senare
Om en sökande med ett slutbetyg utfärdat 2010 och senare inte uppfyller kraven för grundläggande behörighet senast den 1 juli 2020, måste hen...
Hej, med "detta" menas att om man har "äldre betyg" och på de har eller innan 1 juli 2020 uppnår Grundläggande behörighet till högskolestudier, då behåller man den... Läs hela svaret -
Har man grundläggande behörighet om man läst reducerat program?
Vad innebär det att ha slutbetyg ifrån ett reducerat program (2280p) med 130p IG om man vill söka vidare till högskola? Uppnår man grundläggande behörighet? Vad behöver man göra för att uppnå Grundläggande behörighet?
Om man fick sitt slutbetyg från gymnasiet året 2010 eller tidigare står reglerna för behörighet till svenska högskoleutbildningar på Den här sidan>>och då spelar det stor roll om man har godkända betyg i minst 2250 poäng ... -
Reell kompetens?
Hejsan! Jag tog aldrig studenten, utan hoppade av gymnasiet efter första året och började arbeta. Efter det ville jag försöka studera vidare och kom in via reell kompetens enligt fri kvot på Yrkeshögskola där jag studerade i ett år plus att jag genomförde en praktikperiod på en bank. Än en gång...
Hej Kate,områdesbehörighet 13 till svenska högskoleutbildningar kräver följande godkända gymnasiebetyg:Biologi BFysik BKemi BMatematik Deller i morsvarande nya kurser - Biologi 2Fysik2Kemi 2 och Matematik 4.... Läs hela svaret -
Går det att räkna komvux poäng tillsammans med gymnasie poäng?
Min gymnasial poäng räcker inte till 2250p och jag har läst naturvetenskap, som är till för grundläggande behörighet när man ska söka t.ex sjuksköterska programmet. Men jag har läst vård och omsorgarbete på komvux, och nu undrar jag om det går att räkna ihop mina poäng från gymnasiet och komvux...
Hej, du måste få ut ett Slutbetyg eller Examensbevis från komvux. I annat fall har du inte Grundläggade behörighet "på betyg". Ett annat sätt att... Läs hela svaret -
Reell kompetens eller bedömning av grundläggande behörighet?
Hej. Jag hade dåliga betyg när jag gick ur gymnasiet (2010) med den gamla betygsskalan. Sen har jag läst sporadiskt på komvux sedan dess. Därför har jag vissa betyg i IG-MVG och vissa A-F. Jag har fortfarande ca 1250 poäng som fattas för att komma upp i de poäng som behövs för att söka in...
Hej Alexandra, glöm inte Särskild behörighet... Om det till "din högskoleutbildning" krävs även Särskild behörighet, exempelvis kan det vara Matematik B... Läs hela svaret -
Vägledning kring upphöjning av snittbetyg?
Hej! Jag har nu bestämt mig för att läsa på universitet. Efter en snabb kalkylation med hjälp av tjänsten "räkna ut dina snittbetyg" som studentum.se förser har mitt snittbetyg hamnat på 5,7 vilket givetvis är alldeles för låg för universitetsstudier. Jag har nu på komvux läst upp visa...
Hej Sinan, för att kunna bli antagen till en högskoleutbildning i Sverige måste man ha GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET. Om du har eller inte har den nu, vet inte jag. Det är bäst att... Läs hela svaret -
Kan jag gå på högskola?
Hej, jag gick I teknik men bytte till samhälle. Jag har 3 F , ett I matte 1c , matte 2c och teknik. Jag vill plugga vidare till psykolog på högskola, men e rädd att jag inte kommer in på grund av att jag har fått f förut. Men eftersom jag bytt program och klarat av allt I den nya linjen borde...
Hej Olivia, det är först och främst viktigt att bli BEHÖRIG till den högskoleutbildning som man vill komma in på. Sedan deltar alla behöriga sökande i konkurrensen om utbildningsplats,... Läs hela svaret -
Ansökan högskola?
Jag började ett gymnasium som jag efter ca 1 termin hoppade av, sedan började jag ett annat gymnasium dom jag sedan hoppade av. Efter ett tag sökte jag folkhögskola och fick intyg därifrån. Jag har efter det läst upp Matematik 1a som jag inte fick...
Hej Ida, för att kunna få studieplats på högskola/universitet i Sverige behöver man uppnå Grundläggande behörighet (alltid). Ofta behöver man även ha "särskild behörighet"... Läs hela svaret -
Prövningar på komvux ?
Har gått gymnasiet utomlands och när jag kom tillbaka rill Sverige kunde de inte omvandla mina betyg eftersom det inte var komplett 3 år. Så jag undrar eftersom jag har mina kunskaper inom ämnen så om jag gör prövningar på komvux kan jag då samla poäng för att söka på högskolan eller är det kört...
Hej Yusra, betyg från Prövningar är lika mycket värda som betyg från gymnasieskolan. Hur gammal är du nu? Vilket kalenderår fyller du 20 år (eller redan fyllt)? Om din ålder... Läs hela svaret -
Inte räknat mina poäng ?
Hej jag har gått på samhällskunskapsprogram i gymnasiet och har inte blivit godkänd på engelska där och nu läser jag vård och omsorg program på yrke gymnasiet i lernia. Jag vill bli socionom men frågan är att måste man ha godkänt på engelska för att söka socionomprogrammet i universitet ?
Hej Suzan, socionomprogrammet är utbildning på högskolenivå. Och till alla högskoleutbildningar i Sverige måste man ha Grundläggande behörighet (till högskolestudier). Sedan... Läs hela svaret -
Hjälp med poängplanen?
Hej! Jag går tredje året på gymnasiet. Jag gick det första 2 åren på en annan skola men bytte efter sommaren till den skolan jag nu går. Läser samma program men poängplanen ser lite annorlunda ut och det är nåt ämnen jag inte läst som de redan läst och tvärtom.. Men nu är min fråga; jag har bara...
Hejsan, se här - i den generella programplanen för SA>> -
Avhopp från gymnasiet?
Hejsan Jag gick i gymnasiet på 1980-talet Jag gick en treårig gymnasielinje, samhällsvetenskaplig. Jag hoppade av gymnasiet med anledning av sjukdom...har alltså en termin kvar Kan jag idag läsa in den sista terminen eller måsta jag läsa om hela gymnasiet från början?
Hej Mia, det är bra att du vill studera men jag undrar vad är Mål med dina studier: vill du bli behörig till högskola/universitet? Vill du lära dig ngt. yrke? eller vad vill du uppnå? Detta... Läs hela svaret -
byta f mot ett annat ämne?
hej, jag går på gymnasiet och har f på en kurs. men däremot har jag 2800 poäng dvs jag har 3 utökade kurser. har jag möjligheten att byta ut f på idrotten mot en utökad kurs? så att det inte syns med på mitt gymnasieexam?
Hej Ezel, eftersom kursen Idrott och hälsa 1 är en OBLIGATORISK kurs på gymnasiet alla program, då måste det betyget vara med i examensbeviset. Utan betyg (och F är också ett betyg) i Idrott... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga