Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'svårt' (19 st.)

    • Frågardigsyv

      Vad kan jag göra?

      Jag pluggar allmän kurs på folkhögskola och har även en diagnos på dyslakylk vilket gör det svårt för matten. Mina dröm program kräver 4.0 på bf- folkhögskole kvoten. 4.0= A i alla ämnen. Det är väldigt svårt, jag har knappt ett E i matte. Vad händer om jag får lägre än ett 4.0, är jag inte...

      Milla : : Hej,jag vill fråga dig - Vad är ditt drömyrke? Vad vill du jobba som? - detta frågar jag för att se om du tvunget skulle behöva läsa på högskolenivå. Inom många yrken kan man... Läs hela svaret
    • Alexander

      Vad ska jag läsa mer?

      Hej, jag läser till teknikprogrammet och nästan klar med alla de obligatoriska kurserna för programmet. Jag läser sista terminen nu (på komvux). Men jag behöver ändå höja mina betyg lite och få lite A och B betyg. Kan ni rekommendera enkla...

      Anna: : Hej Alexander,vi vet inte vilka kurser komvux i din kommun kan erbjuda (utbud på komvux är olika i olika kommuner); vi vet inte heller vilka ämnen som är "lätta" för just dig. Eftersom du läser mot... Läs hela svaret
    • Daniella

      Vård och omsorg?

      Hej, är vård och omsorg programmet svårt? Jag gick in och kikade lite på hur mycket meritpoäng man behöver och det är inte så värst mycket, men så fick jag höra av någon som gått linjen att den är super svår...

      Daniel: : Hej Daniella, det som är lätt för en person kan vara mycket svårt för en annan; vi är alla olika. Vad som är lätt och svårt för just Dig kan inte vi här på Fråga SYV... Läs hela svaret
    • Ronaldo

      Borde jag hoppa av systemutvecklarprogrammet?

      Hej! Jag har precis påbörjat systemutvecklarprogrammet för HT 2018. Vi har i andra kursen påbörjat programmering i C#. Vi har en dugga för varje avsnitt, varje vecka, i fyra veckor, för att sedan skriva tentan på alltihop. Känner dock att jag...

      Anna: : Hej Ronaldo, prata med dina lärare och med de utbildningsansvariga samt med SYV som är "knyten" till din utbildning, innan du ev. hoppar av. Eftersom du är intresserad och känner att du... Läs hela svaret
    • K

      Kan man byta ut matte 1b och 2b mot 1a och 2a?

      Hej! Jag går sam linjen och jag läser matematik 1b och 2b kursen men problemet är att jag har svårigheter i matte (dyskalkyli) och jag undrar skulle man kunna byta ut matte 1b och 2b mot 1a och 2a går det att göra så när man har ganska jobbigt med matte.

      Milla : : För att byta kurser i matte på nivå 2 krävs rektors beslut om individuellt anpassat program. På nivå ett kan en lättare kurs ingå i ditt examensbevis om du har ett... Läs hela svaret
    • Sandrine

      Vad är skillnaden mellan Idrott och hälsa 1 och 2?

      Ja, som frågan lyder: Vad är skillnaden mellan Idrott och hälsa 1 och 2? Är lektionerna betydligt tuffare och av högre intensitet på Idrott och hälsa 2?

      Julia: : Hej Sandrine, din fråga bör ställas till en Lärare i Idrott och hälsa. :)  Det som studie- och yrkesvägledare vet om kurser i Idrott kan man läsa i... Läs hela svaret
    • Elev

      Vad skiljer ekonom och civilekonom?

      Hej! Jag funderar på att studera ekonom, men behöver läsa in matte3 och har inte meritbetyget som krävs. Kommer det vara svårt att komma in? Vad skiljer en ekonom och civilekonom? Är studierna svåra om man kommer direkt från gymnasiet?

      Anna: : Hej Linda, kika gärna på yrkespresentationerna Ekonom<< och Civilekonom<<. Civilekonom har längre utbildning. Ekonom kan man även bli på gymnasienivå -... Läs hela svaret
    • Johanna

      Hur ska jag göra?

      Hej! Jag går första året på samhällsprogrammet med inriktning beteende. Jag valde detta programmet eftersom i nian så tyckte jag väldigt mycket om språk (man läser språk i ettan och tvåan). Jag är även intresserad av människan, ville inte ha praktik och tyckte detta var ett säkert kort om man...

      Julia: : Hej Johanna, en svår situation.... och det finns inga garantier, hur man än gör. :( Tanken med gymnasiet är i första hand att skaffa sig Kunskaper om grund inför framtida yrkesIiv och "först" i andra... Läs hela svaret
    • Alva

      Hur svår matte har man på media inriktning foto?

      Hej! Jag vill söka media inriktning foto, men är inte så bra på matte. Hur mycket/svår matte har man? Behöver man vara bra på matte för att klara det?

      Mikael: : Hej! På estetiska programmet>> läser man endast en kurs i matematik - matte 1b. det är minst matte av alla högskoleförberedande program. Mindre (eller snarare enkIare matte)... Läs hela svaret
    • Elev

      Vilket är enklast?

      Hej! Skulle ni kunna tipsa några program som är enkla att läsa på universitet, typ inte så svåra?

      Anna: : Hej Linda! Det är oIika saker som är svåra & Iätta för oIika människor, beroende på våra styrkor, förkunskaper och intressen. För mig var det inte så svårt att... Läs hela svaret
    • patrik

      El och energiprogrammet Inriktning data och kommunikationen?

      Hej! Jag går just nu teknikprogrammet men ska byta till el programmet inriktning data och kommunikationen. Jag vet att el data läser mycket mindre matte men jag vill veta hur stort är svårighetsgraden? Några säger att el data är mycket enklaren teknik men några säger el är svårt, jag vet inte...

      Mikael: : Om du har fått betyg i matte 1c på teknikprogrammet, behöver du inte läsa matte på el-&energiprogrammet alls, du kan ta med matte 1c betyg i examensbeviset från... Läs hela svaret
    • Kajsa

      Kommer jag klara tekniklinjen?

      Hej syv, jag undrar en grej. Jag har alltid varit intresserad av datorer & programmering och har nu bestämt mig för att gå tekniklinjen. Dock har jag ett problem, jag har svårt för matte, jag har E i matte och brukar få komplitera proven ibland. Jag är jätteorolig för att jag inte kommer...

      Anna: : Hej Kajsa! För dig som är intresserad av programmering, kan jag rekommendera läsa en kort sammanfattande text på http://www.fragasyv.se/info/bli-programmerare med ett antal bra länkar. Angående matte, så är det på... Läs hela svaret
    • Evelyn

      Välja mellan SYV och Förskollärare?

      Hej! Jag fick nu mitt HP-resultat, jag hade kommit in på alla utbildningar till SYV eller förskollärare förra året, oavsett vart jag än sökte. Nu undrar jag (ska söka nästa år) så vilken passar mig bäst. Distans vill jag gå, men vilken av dessa ska jag söka. Finns det bra jobbchanser på båda...

      Anna: : Hej Evelyn! Det skulle vara roligt att ha dig som kollega! Men för ärlighetens skull måste jag erkänna att det kan inte garanteras att du får jobb efter SYV-utbildningen. Arbetsmarknaden är "i balans" för oss, SYV-are... Läs hela svaret
    • Brendan

      Läsa moderna språk som sommarkurser?

      Hej frågasyv! Det är så att jag går i åttan och läser franska. Problemet är att vi aldrig fått någon form av ordentlig undervisning. Vi har nu bytt lärare för tredje gången, och vi hade bara hunnit 3 kapitel av 10 med de första lärarna. Den nya läraren hade beställt fel böcker, som vi...

      Milla : : Hej! För att läsa på komvux måste man vara 20 år gammal eller ha fullständig treårig gymnasieutbildning bakom sig, då kan man vara yngre och kunde läsa på komvux i alla fall. Du är alldeles för ung och kommer inte... Läs hela svaret
    • Emma

      Kan jag byta gymnasiepogram igen?

      Hej, Jag går första året på gymnasiet. Och jag gick två månader på hotell och turism pogramet. Jag kände att jag kunde ge mer och hade så pass höga och bra poäng och visste att jag kunde mera. Jag bytte då till Naturpogramet. Jag älskar klassen, lektionerna är toppen osv. Men jag har svårt för...

      Mikael: : Hej Emma, det finns inga regler som förhindrar byte av program mer än en gång. Hjälp med matten finns på www.mattecentrum.se. I fall du skulle riskera betyg F i matte 1c, fråga läraren om hen kan sätta betyg i matte 1b på... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga