Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32127 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'öka chans att komma in på gymnasiet' (7 st.)
-
Kompettera med C språk i efterhand?
Vilka möjligheter finns det att läsa in ett C språk i efterhand om man väljer att sluta läsa C språket på högstadiet pga dyslexi? Kan vara aktuellt för att få mer meritpoäng för att söka till högskola. Mao kan man ånga sig och läsa till i efterhand på ett hyfsat smidigt sätt ?
Hej Elisabet, svårigheten i att svara på din fråga ligger i mångt och mycket i att vi idag inte vet hur meritpoängs-reglerna kommer att se ut i framtiden. Det som gäller idag kan man... Läs hela svaret -
Naturvetenskap?
Hej jag går i 9 och jag vill läsa naturvetenskap nästa år hur mycket poäng behöver jag och jag jätteduktig på matte jag fick B på matte och A på fysik , B på kemi ,B på Biologi ?
Hej Khaled! Det är jättebra att du är duktig i matte, fysik, kemi och biologi och grattis till dina höga betyg! Om du vill läsa Naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet, så... Läs hela svaret -
Kan man komma in?
Om ett gymnasiums antagningspoäng ligger på 325 poäng och man får mindre än det det på höstterminen går det fortfarande att komma in på skolan om man får högre poäng än 325 på vårterminen?
Ja, Maja! Du har rätt! Det är betyg från vårterminen i åk9 som gäller. Höstterminensbetyg ger bara en "fingervisning" men vad som gäller för antagning till gymnasiet - är betyg från vårterminen i nian. 325 betygspoäng är det inte... Läs hela svaret -
Kan jag komma in i någon gymnasium med 125 meritpoäng?
Hej kaggar 125 poäng och undrar ifall ja kommer att komma in i någon gymnasium linje/skola som barn och fritid eller hotell och turism programmen?
Hejsan! För möjlighet att komma in på gymnasiet är det absolut viktigaste att bli BEHÖRIG = få godkända betyg från vårterminen i åk9 i minst 8 ämnen och bland dem i svenska/svenska som andraspråk,... Läs hela svaret -
Kommer jag in på mitt förstaval?
Hej! Jag är väldigt orolig över mitt gymnasieval.. Jag har alltid velat gå handel och administration och har varit ganska säker på att det blir mitt förstaval. Men nu har även mina 3 kompisar bestämt sig för att de också vill gå där. Såklart är det jättekul att mina bästa vänner också vill gå...
Hej Johanna! Bra att du vet vad du vill gå på gymnasiet! Det viktigaste är att bli BEHÖRIG och för det räcker det med godkända betyg i svenska, eng, matte + fem valfria ämnen, dvs sammanlagt 8 godkända betyg - det är... Läs hela svaret -
För låga betyg för att komma in på gymnasiet?
Om ens poäng inte räcker till, kan man då söka till fx introduktionsprogram på det yrkesprogram man är intresserat av, för att höja betygen tillräckligt för att kunde fortsätta på deras yrkesprogram? Eller får man bara söka till introduktionsprogrammet om man inte har tillräckligt med godkända...
Hej Vivianne! Om man har läkarintyg som bekräftar koncentrationssvårigheterna, kan man "gå via kurator" som kan fixa fram undantagslösningar i vissa fall. Annars så är reglerna sådana: Är man... Läs hela svaret -
Hur ska jag gå till väga?
Hej! Vill bli läkare eller lärare någon gång i framtiden. Tycker Matematik, kemi och Biologi är mycket lätt... ? Ska jag satsa på läkare eller lärare, inom naturvetenskap, eller ska jag satsa på något annat. Vill studera i Karlstad eller Stockholm. Skolan spelar ingen roll. Har en kompis...
Hej Edwan! Läkarprogrammet på högskolan/universitet är extremt populär och antal utbildningsplatser är liten i förhållande till antal sökande. Det kostar minst en miljon kronor att utbilda en läkare i Sverige och man kan därför... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga