Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32009 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'BF' (45 st.)
-
Byta ut NIU mot något annat?
Hej! Om man går barn- och fritidsprogrammet och vill avsluta sin NIU inför åk 2. Vad kan man ersätta det med? Tar man något annat ämne inom det individuella valet?
Hej,jag tror inte man kan ge ett generellt svar på din fråga, utan svaret beror på om just den skola har möjlighet att ändra studieplanen för en elev som hoppade av NIU inför år2... Läs hela svaret -
En elev som vill bli fysioterapeut?
Hej, kan en elev på gymnasiet läsa BF, barn- / fritids men efter gymnasiet bli fysioterapeut? eller är det fel program att läsa? Tack för ett snabbt och utförligt svar. Mvh S.
Hejsan,man kan komplettera efter gymnasiet om man på gymnasiet inte blev behörig till just den eftergymnasial utbildning som man vill komma in på.Men jag anser att det är fullt möjligt att... Läs hela svaret -
BF LÄRLING VIDARUTBILDASIG TILL EN GRUNDLÄRARE?
Om jag vill gå i barn och fritid lärling kan jag vidareutbilda mig till en grundlärare?
Hej och tack för din fråga om att utbilda sig till grundlärare efter studier på BF!Behörighet till grundlärarprogrammen brukar beskrivas så här: Grundläggande... Läs hela svaret -
Mitt gymnasium val svara snabbt?
Jag vill söka in i barn och fritid men vill gärna bli en lärare vad ska jag göra?
Jo, det beror bland annat på Vilken sort lärare du vill bli. Om du inte blir behörig till den lärarutbildningen som du vill komma in på direkt efter gymnasiet, finns det möjlighet till... Läs hela svaret -
Belastningsregistret?
En elev med en prick i belastningsregistret (grundskolan) kan/får han el hon göra APL på Barn och Fritidsprogrammet?
Hej, Malin!Svar på frågan kan bero på Vad "pricken" handlar om och efter vilken tid den försvinner. Jag vill råda dig ringa till skolverkets upplysningstjänst - tel.nr 08-52733200 och prata med... Läs hela svaret -
BF (Folkhögskolegruppen?
Hej jag går på en folkhögskola nu, assistentlinjen på Vadstena folkhögskola. Jag planerar att ansöka till beteendevetenskapligt program. Det står BF = 4 på antagningsstatistiken på Uppsala universitet och jag undrar då vad det betyder...
Hej Jacob,i BF-urvalsgruppen prövas med Omdöme om Grundläggande behörighet till högskolestudier som man kan få på folkhögskolornas Allmänna kurser. Om du går den här... Läs hela svaret -
Yrkeslärare utbildning?
Hej.. Jag undrar om man kan plugga till yrkes lärare om man har barnskötare och undersköterska som utbildning/jobb?
Hej Marija, ja, om man har breda och tillräckligt goda kunskaper och erfarenheter inom jobbet som Barnskötare - kan man bli bedömd som behörig att komma in på yrkeslärarutbildningen för att bli... Läs hela svaret -
vilken är den bäst gymnasielinjen för jobb med människor?
Hej, jag heter Adam och går i 1an på gymnasiet, jag går Ekonomi och valde just detta program för juridikinriktningen. (Är intresserad av lagar och samhället generellt) men jag har kursvarning i tyska 3, betygen går helt okej men jag känner att jag...
Hej, jättebra tänkt att söka om till årskurs 1 till nästa höst!Bra att provgå på gymnasiet_om det inte vore för covid-19, skulle jag råda dig... Läs hela svaret -
Hur kan man komma in på gymnasiet?
Kan man komma in på gymnasiet (t.ex. Barn - & fritid eller Handeln ) om man har F i två grundämnen men C, D i den andra ämnena? (Hoppas du kan svara snabbt under denna vecka)
Hej! Vad tänker du på när du skriver "2 grundämnen"? Både BF och HA är gymnasiala yrkesprogram, då krävs det att man i sitt slutbetyg från grundskolan har godkända... Läs hela svaret -
Läser upp betygen?
Hej! Jag håller på att läsa upp mina betyg för fullt. Jag har eng 5+6, ma2b, rel1, kommunikation och gymnasiearbetet kvar innan jag kan plocka ut min gymnasieexamen. Jag tänkte göra prövning i Eng5. Läsa Rel1+Kommuniktion+gyarbete via NTI skolan...
Hej!i högskoleförberedande gymnasieexamen måste kursen eng 6 ingå med godkänt betyg.Matematik på nivå 2 (t.ex 2b eller 2c) kanske också måste ingå (kan ingå med F-betyg) -... Läs hela svaret -
Polis efter yrkesprogram?
Kan jag bli polis om jag går barn och fritid på gymnasiet?
Hej Malin,alla kurser som krävs inför utbildningen för att kunna (i Sverige) jobba som Polis ingår inte i BF, men om man kan läsa de "rätta" valbara kurser + skaffar sig körkort, så kan man... Läs hela svaret -
BII och omdöme från folkhögskolan?
Hej! jag har ett utländskt gymnasiet examen och har kompleterat det med några kurser från Komvux och kommer jag konkurrerar i grupp BII. Nu läser jag basår på folkhögskola och då undrar jag om det finns nån skillnad mellan det lägsta...
Hej Adi,om du får omdöme om GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET från en folkhögskola, då prövas du med det omdöme i BF-urvalet och här spelar det absolut mycket stor roll om man... Läs hela svaret -
Behöver man gå Barn och fritid om man vill bli dagislärare?
Hej! Jag har en fråga behöver man gå barn och fritid för att bli dagislärare? Om man är utbildad till sjuksköterska skulle man kunna jobba som dagislärare då?
Hej Samira,kika på yrket Förskollärare; på en förskola jobbar även Barnskötare och Specialistbarnskötare + finns även "övrig personal", som t.ex... Läs hela svaret -
Vilken urvalsgrupp hamnar jag i?
Hej, jag läser på komvux mot ett slutbetyg och har en kurs kvar innan jag är färdig. Jag tänkte söka universitet till hösten och har gjort högskoleprovet men fram till dess tänkte jag läsa en målerikurs på distans på...
Nej, pga måleri-kursen på en folkhögskola kommer du inte hamna i en annan urvalsgrupp.Om man har OMDÖME OM GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET från en folkhögskola, vilket tar minst ett... Läs hela svaret -
Socionomutbildningen?
Hur skulle ni rent generellt bedöma chanserna att komma in på någon socionomutbildning med endast studieomdöme från folkhögskola ?
Svar beror på hur högt omdömet blir: det är klart större chans med det högsta omdöme (4.0).
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga