Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32141 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'planering av ett slutbetyg' (5 st.)
-
Slutbetyg 2020?
Hej, Jag har en fråga angående slutbetyg, vad jag förstår kan man inte få ett sådant utskrivet f.o.m 2020, det står även att i en gymasieexamen så "får enbart nya gymnasiekurser (Gy2011) ingå". Innebär det att om man har till ex Matematik A eller Kemi A, kan dessa då inte ingå efter 2020? ...
Hej David,som reglerna är fastställda nu - så får man ta ut Slutbetyg fram till 1 juli 2020. Den möjligheten förlängdes förut... det fanns tidigare "dead-lines", men sedan blev det förlängd.... Läs hela svaret -
Ersätta Naturkunskap A med Naturkunskap 1b i Slutbetyg från komvux?
Hej! För Slutbetyg måste man ha 600 poäng kärnämnen med bl.a. Naturkunskap A, 50 p. Övriga kurser med minst 1750 poäng. Om man inte har läst Naturkunskap A utan i stället Naturkunskap 1b, 100 p kan man ersätta Naturkunskap A med Naturkunskap 1b. Får man i så fall 650 poäng kärnämnen (med NK1b)...
Hej Dan, i >> en tabell-for-utbyteskomplettering-med-gy11_vux12.pdf ser man att motsvarighet till Naturkunskap A är en ny kurs Naturkunskap 1a1, som är lika står,... Läs hela svaret -
Hur ser mina möjligheter ut få ett slutbetyg så fort som möjligt?
Hej! Jag har talat med en SYV på komvux och det var väldigt flummigt, hon började stryka massa poäng från mitt gamla betyg. Trodde att jag endast skulle behöva ca 700p som fattades för fullständigt slutbetyg. Hon la upp en plan för mig att läsa till en teknisk examen vilket även innefattade...
Jag instämmer i att ditt slutbetyg kommer inte vara så mycket att "hänga i granen" dvs inte så mycket att ha. Jag vill också råda dig att läsa mot examensbevis i stället. -
Hur många poäng krävs för att få söka högskola?
Hej. Jag gick ut gymnasiet 2009 med 1850 poäng godkända. efter det har jag gjort högskoleprov som är bra. Måste jag ändå plugga på komvux nu så att jag får upp till 2250 för att söka högskola?
Hej Mathias! Utan Slutbetyg från gymnasiet saknar du Grundläggande behörighet och med det inte är behörig till högskola/universitet. Det är jättebra att du fick... Läs hela svaret -
Kan jag läsa flera språk och få poäng för alla (Komvux gymnasienivå)?
Hej! Jag går just nu på Komvux på gymnasienivå för att få slutbetyg. Jag har fått betyg i Spanska 1+2 och Japanska 1+2+3+4. Men nu vill jag även läsa Franska. Jag valde två kurser som jag verkligen ångrar, och vill istället byta dem mot Franska 1+2, för jag älskar att lära mig nya språk. Om...
Hejsan! så roligt att du vill lära dig flera språk! Språkkunskaper är värdefulla i många olika sammanhang och inte minst när man söker jobb! Ang. Slutbetyg - har du gjort Planering av... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga