Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32189 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'behörighet till Läkarprogrammet' (7 st.)
-
Efter ett-två utlandsår, börja i årskurs 2 på gymnasium i Sverige?
Hej, efter grundskolan i Sverige tillrningar vi nu ett år i Brasilien och min son går på gymnasiet här. Om vi stannar ett år till, kan han återvända till Sverige sedan och börja på årskurs 2 på gymnasiet? Behöver han då...
Hej Nora,det är viss skillnad på IB-programmet (internationella programmet) och nationella svenska program. Vad gäller Naturvetenskapsprogrammet som är ett nationellt... Läs hela svaret -
Går det att examinera en kurs på en dag?
Hej! Jag är intresserad av att gå Läkarprogrammet efter gymnasiet. Men eftersom jag går Teknikprogrammet så kommer jag missa exempelvis Biologi. Därför undrar jag om jag kan läsa Biologi 1/2 själv och studera på egen tid och sedan ta...
Hej David, Särskild prövning (i folkmun "prövning") är ett prov i flera delar, ofta 2: skriftlig och sedan muntlig men ett par veckors mellanrum mellan delarna - som avser just att ge betyg... Läs hela svaret -
Kan Jag "hoppa över" matte kurser?
Hej! Jag går i 9:an i Nyköpings högstadium och ska snart börja på gymnasium. Jag ville verkligen gå på Naturvetenskapsprogrammet eftersom jag vill komma in i läkareprogrammet i framtiden, men jag var inte behörig till den. Instället välde jag ett yrke programme (Naturbruksprorammet) och därefter...
Hej Simona, det är helt ok att läsa matematik 1a, sedan 2a, sedan 3b eller 3c och sedan 4. Man läser En av mattekurserna på varje nivå, dvs på nivå 1 - läser man matte 1a ELLER 1b... Läs hela svaret -
Vilken matte ska jag välja?
Hej! jag har, med undantag för korta distanskurser på Komvux, inte pluggat sedan jag tog studenten 2005 men har nu bestämt mig för att bli läkare. Ett ganska högt mål, men jag är säker på att jag klarar det, det gäller bara att komma in. Jag påbörjade en kurs i matte, matematik 2 a för...
Hej Elin, du behöver få godkänt betyg i matematik 4 (som är motsvarande "den gamla kursen" Matematik D). Innan matematik 4 kan du läsa matematik 2a, sedan 3b - eller du kan läsa matematik 2c och... Läs hela svaret -
Vilka vägar finns det till att läsa läkarprogrammet?
Hej! Just nu så läser jag byggingenjörprogramet men jag insåg att det är inget jag för mig. vill heller läsa till läkare men jag behöver matte 4,biologi 2 samt kemi 2. så saken är att jag har läst fysik 1,2 och kemi 1 på högskolan. Min fråga är behöver jag då bara läsa kemi 2 ,matte 4 och...
Hej Hanni, eftersom du nu läser på högskolan, då har du Grundläggande behörighet. För Särskild behörighet till läkarprogrammet är det just de... Läs hela svaret -
Behöver jag vara godkänd i alla kurser?
Den behörighet som krävs för läkarprogrammet är minst betyget godkänt i Bi2, Ke2, Fy2 och Ma4. Jag har nu 100p F och kommer kanske få F i både Ma3 och Fy1. Jag har tänkt göra prövningar för att få bort de F-poängen jag har och få godkänt i Ma2/3 och Fy1 så jag kan komma in på programmet och få...
Hej Tara, för behörighet tiII Iäkarprogrammet krävs - GrundIäggande behörighet (som aIItid krävs för AIIa högskoIeutbiIdningar) + godkända betyg i fysik2, kemi2,... Läs hela svaret -
Hur blir jag läkare utan att gå naturvetenskaps programmet?
Hej! Jag vill bli läkare och har några funderingar. 1. Blir jag behörig för läkarutbildningen om jag går teknikprogrammet med inriktning teknikvetenskap? 2.hur lång tid tar det från att börja gymnasiet till att bli en examinerad läkare? 3. Vilka kurser ska man ha läst/ vad är behörighets...
Hej Lowisa! Jag ska försöka nu svara på alla dina frågor: 1. På Teknikprogrammet kan man bli behörig till Läkarprogrammet på högskolenivå om... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga