Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'ansökan i "fri kvot"' (7 st.)

    • julia

      Läsa 1b eller 1a1 och 1a2?

      Hej! Jag planerar att plugga till paralegal och behöver då kursen samhällskunskap 1b för att vara behörig. Jag har tidigare läst 1a1 på gymnasiet och har precis ansökt till1a2 kursen på komvux. Motsvarar samhällskunskap 1b 1a1 +1a2 eller måste jag strunta i 1a2 kursen som är på 50p för att...

      Peter: : Hej Julia, 1b-kursen i Samhällskunskap består av 1a1 plus 1a2. Det går bra att du läser 1a2. Ihop med ditt tidigare betyg i 1a1 - blir det samma som om du läste 1b. Ang. din ansökan till>> en... Läs hela svaret
    • Johan

      Gymnasieantagning via Fri kvot?

      Hej, Efter två år utomlands som är det dags för gymnasieval lagom till vi kommer tillbaka till Sverige. Har förstått att via skall söka med de utländska betygen via "fri kvot". Svenska åk 9 har vi läst på distans so den är OK. Hur bedöms de utlänska betygen från en skola som har en helt annan...

      Julia: : Hej Johan, det är bäst att stäIIa den frågan direkt tiII personaI på "rätt" AntagningskansIi. ViIket Iän i Sverige ska ni söka inom?  
    • Pari

      6 månaders yrkeserfarenhet på heltid?

      Hej! Behöver information om 6 månaders yrkeserfarenhet på heltid som behörighet till apotekstekniker, är det praktik eller ett vanligt jobb? Om det är jobb hur man kan få det utan utbildning? Vad är det som man jobbar med om har ingen erfarenhet i detta jobb?

      Mikael: : Yrkeshögskola kan ta in obehöriga. Uppge allt du har: alla jobb och all praktik du har haft. Om du inte har haft jobb eller praktik, uppge att du aktivt söker sommarjobb inom vården, t.ex inom... Läs hela svaret
    • Lina

      Lönespecialist?

      Hej! Jag undrar om man kan bli lönespecialist/löneadministratör av en redovisningsekonom-utbildning? (YH) Jag vet att det finns särskilda löneadministratör-utbildningar också, men där saknar jag ämne för att vara behörig, och jag hinner inte läsa upp dem innan april. (man får inte komplettera...

      Mikael: : Läs om möjlighet till undantag vid ansökan till yh På den här sidan
    • S

      Hur ska man göra med gymnasiet?

      Hej om man har lägre poäng till antagningen och måste söka och gör det, kan man även söka om igen en andra gång på sommaren ifall man har höjt betyget så man har mera chans att komma in, och om man har Add och att jag har det, hur ska man göra då, man är inte som alla andra med betygen och sånt...

      Anna: : Hejsan, menar du att du läser åk9 nu och söker till gymnasiet till hösten 2016 och undrar om det finns ngt du kan göra för att komma in på den utbildning på gymnasiet som du vill... Läs hela svaret
    • Stefan

      Gymnasieexamen/slutbetyg?

      Hej! Jag är en kille som tog studenten 2009. Jag har pratat med en studievägledare men hon verkade inte riktigt veta själv vad som gällde. Såhär ser mina betyg ut. Engelska A - VG Engelska B - VG Engelska C - G Estetisk verksamhet -G Filosofi A - IG Filosofi B - IG Geografi A -...

      Anna: : Hej Stefan! Här är de betygen som du uppger att du har fått när du slutade på gymnasiet år 2009:Engelska A - VG - 100 p.Engelska B - VG - 100 p.Engelska C - G - 100 p.Estetisk verksamhet -G - 50... Läs hela svaret
    • Filip

      Kan jag byta gymnasium och linje?

      Jag har nu gått ett halv år på Estetik och media linjen och jag tycker inte att linjen passar mig. Jag trivs inte på linjen vilket leder till att jag även har ganska hög frånvaro. När jag sökte gymnasium och linje under vårterminen ville jag helst gå på en Teknik linje, men mina poäng(230)...

      Julia: : Hej Filip! Jag tror att det är för sent att byta nu, när vi redan är i februari, dvs mer än halva första året har gått. Men det är rektor på den skola /eller program/ som... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga