Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'arbetsplatser' (6 st.)

    • Henke

      Var kan psykologer jobba?

      Hejsan, Jag undrar dels var psykologer kan jobba samt var man bör jobba som psykolog om man vill tjäna mycket pengar? Tack på förhand för svar. Mvh, Henke

      Milla : : Hej!Psykologer, i Sverige, gör utredningar och föreslår åtgärder inriktade på individer, grupper, organisationer och fysisk miljö. Psykologer kan arbeta inom alla de olika... Läs hela svaret
    • Noralhouda

      Om att jobba sedan?

      Hej! Jag undrar ifall om ska läsa till tandtekniker och sedan efter till exempel man vill jobba själv på sitt eget plats måste man jobba som ssk innan man jobbar själv eller det behövs inte???

      Mikael: : Hej, om yrket Tandtekniker - var god läs på framtid.se/yrke/tandteknikerArbetsplatser där tandtekniker vanligen arbetar är: ett tandtekniskt laboratorium, inom den privata sektorn eller inom Folktandvården. Hur... Läs hela svaret
    • Leah

      Var finns jobb för civilingenjör inom bioteknik?

      Hej! Funderar på att söka civilingenjör bioteknik efter sommaren. Dock så har jag haft svårt med att hitta info om VAR jobben finns. Är själv bosatt i Örebro och skulle vilja veta om jag kan jobba i stan i framtiden. Har ni svaret på...

      Julia: : Hej Leah!Om yrket Civilingenjör inom bioteknik inkl.var man kan arbeta med den utbildningen, kan du se info på framtid.se/yrke/civilingenjor-inom-bioteknikCivilingenjörsutbildningar är 5... Läs hela svaret
    • Linnea

      Hur många timmar per dag?

      Hej, om man går på gymnasium som lärling, hur många timmar på en dag kan man max praktisera på en arbetsplats? är det typ en regel på hur många timmar man måste praktisera? Jag går första året men praktiserar 9 timmar... Är det ens okej? Är 15 år.

      Mikael: : Hej Linnea! 9 timmar effektiv praktiktid om dagen låter mycket. Jag undrar om du räknar in lunch och raster? För att det är Effektiv arbetstid som är 8 timmar/dag om man arbetar heltid. Lunchrast och andra... Läs hela svaret
    • Mia

      Vad kan jag arbeta inom om jag läser till socialpedagog?

      Jag funderar på att ansöka till utbildningen "socialpedagog med särskild kompetens inom KBT och mångkulturalitet" som börjar i Halmstad hösten 2016. Jag undrar vad jag kan arbeta inom med en examen?

      Milla : : Hej Mia! Efter avslutad yrkeshögskoleutbildning Socialpedagog med särskild kompetens inom kbt och mångkulturalitet kan man bland annat: - arbeta professionellt med... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga