Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'antagningskrav' (7 st.)

    • Hannah

      Vad betyder dessa krav för min ansökan till studier i England?

      Hejsan, Jag funderar på att söka till universitetet i England och några av kraven för att komma in på programmet jag vill läsa lyder: 1. Official Certificate of Avgångsbetyg / Slutbetyg från Gymnasieskola (Upper secondary school leaving...

      Anna: : Hej Hannah!jag råder dig ansöka om Intyg för utlandsstudier hos UHR. Se gärna information om det på... Läs hela svaret
    • Gabriella

      Utbildning till kriminaltekniker utan polisiär bakgrund?

      Hej! Jag har hört att polisen har tagit in personer som inte har polisiär bakgrund i den senaste kullen som utbildas till kriminaltekniker. Jag vet att en av de som deltar är socionom. Utbildningen är på 21 veckor och tydligen ska man ha ändrat/vidgat urvalet...

      Julia: : Hej Gabriella,det jag som är en "allmän studievägledare" vet är följande:Kriminaltekniker utan polisiär bakgrund ansvarar ofta för de laborativa... Läs hela svaret
    • Josefine

      Vad krävs för att komma in på läkarutbildningen i Danmark?

      Hej! I år tar jag studenten och jag har läst vård och omsorg. Jag kommer gå ut med en merit på 19,41. Jag har nu börjat intressera mig av läkarlinjen, men i Sverige är det tyvärr för stor konkurrens. Så nu undrar jag vad som krävs för att komma in i Danmark? Om jag har fattat detta rätt så...

      Mikael: : Hej Josefine,om ditt meritvärde kommer att räcka för att komma in på en viss utbildning, kan man inte veta på förhand. Alla behöriga sökande Konkurrerar om... Läs hela svaret
    • Dilan

      vad är antagningskrav för socionom?

      Hej! Jag går i 3:e ringen på gymnasiet och vill söka till socionomutbildningen direkt efter gymnasiet. Vad är antagningskrav för socionomutbildningen?

      Peter: : Hej Dilan, För att bli Socionom - måste man ta examen från Socionomprogrammet som är en högskoleutbildning med särskilda behörighetskraven: godkända betyg i gymnasiala... Läs hela svaret
    • Frank

      Antagningskraven för socionom?

      Hej Jag vill söka till socionom programmet på universitet. Jag undrar hur hög antagningskraven är i Linköping och vad minsta antagningskraven är. Hur lång är programmet? Finns det gott om jobb? När ska man börja söka om man vill studera nästa år? Får man någon slags bidrag om man höjer upp sina...

      Anna: : Hej Frank! jag tycker att Brendan har skrivit en mycket bra kommentar! Tack, Brendan! jag viII bara förkIara Iite mer kring studiemedeI. Jag ser att du är 19 år och vet inte när du fylIIer 20 år och... Läs hela svaret
    • Daniel

      Vilken myndighet ansvarar för borttagandet av BIex?

      Hej! Här kommer ännu en student som är orolig över hur borttagandet av BIex kommer förändra antagningskraven. Jag har sett att tidigare studenter som ställt frågan fått svaret att UHR inte genomfört någon analys huruvida antagningskraven kommer förändras när BI och BIex slås samman. Jag...

      Anna: : Hej DanieI! Info om att BIex urvalsgruppen infördes under en 3års period har varit känd "från början" och finns bland annat att se på Antagning.se Ärligt talat,... Läs hela svaret
    • Anna

      Kan högskolepoäng hjälpa mig att komma in?

      Hej! Jag ska söka ett högskoleprogram nu till höst. Jag kommer förmodligen inte komma in, då det krävs 21.0 i betyg medan jag ligger runt 16.0. Jag har då även sökt 30p kurser, om jag kommer in på en sådan kurs och får godkänt betyg. Ger ett sådan betyg något poäng som jag kan använda mig av...

      Milla : : Hej Anna! Tyvärr så kan man inte räkna med högskolepoäng när man söker Grundutbildning på högskola/universitet. Det är endast när man söker... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga