Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'motsvarande kurs' (8 st.)

    • Henrik2

      Religion B äldre betyg motsvarande kurs?

      Hej, Undrar om religion B som jag har läst som äldre motsvarar religionskunskap 1 eller 2? Mvh/H

      Milla : : Hej,kursen Religionskunskap B motsvarar den nuvarande kursen Religionskunskap 2, vilket man kan se i Tabellen för utbyteskomplettering på uhr.se/globalassets/syv/infomaterial-faktablad/regelinfo-div/tabell-for-utbyteskomplettering-med-gy11_vux122.pdf
    • Therese

      Samhällskunskap A?

      Hej! Jag har betyg i samhällskunskap A SH200 90 från gymnasiet 1996, vad motsvarar det idag? Viktigt för mig att veta då jag pluggar på folkhögskola för att få behörighet till högskolan. Mvh Therese

      Julia: : Hej Therese, enligt Tabell för utbyteskomplettering>> motsvarar  
    • Martina

      Hur kommer jag in på högskolan?

      Jag har ett problem. Jag har ett slutbetyg från gymnasiet (tog studenten 2012) men har ett gäng IG. Nu har jag bestämt mig för att plugga upp dessa på komvux. Nu till min fråga eller fundering: Jag har alltså inte ett samlat betygsdokument utan slutbetyg - men när jag läser om komvux så står...

      Liselotte: : Hej Martina, det är så att du kommer att skicka in /ladda upp på Antagning.se både ditt Slutbetyg OCH ett Samlat betygsdokument, som du får på komvux. Om du då har hÖGRE betyg i... Läs hela svaret
    • Något

      Betyder engelska 6 samma sak som engelska B?

      Hej jag ska söka förskollärareprogrammet och det står att engelska B krävs men jag har engelska 5 och 6. Min fråga är betyder engelska B och engelska 6 samma sak eller är det två olika saker ?

      Daniel: : Hej Något, kurser engelska B och engelska 6 är "motsvarande" kurser, dvs i praktiken "Samma kurser". Förklaring till varför Eng6 inte nämns i beskrivningen av vilken behörighet som... Läs hela svaret
    • Emma

      Läsa upp gamla betyg?

      Hej, Tacksam för snabbt svar då första prövningen är imorgon. Jag vill läsa upp eng B och C från VG till MVG, kan jag göra det genom att skriva prövning i eng 6 och 7?

      Daniel: : Hej Emma, Ja, eng6 och 7 är motsvarande kurser för eng B och C, vilket syns också i Tabellen för utbyteskomplettering>>>: och man får räkna in nya/högre betyg i stället för... Läs hela svaret
    • Maja

      Särskild prövning i projektarbete?

      sedan tänker jag göra prövning i projektarbete med, som jag förresten fick G i. Ska jag söka särskild prövning som vanligt? Eller hur blir det? Jag tog studenten 2012.

      Julia: : Hej Maja, Se i Tabellen för utbyteskomplettering>> - att Projektarbete inte nämns, inte finns i listan, betyder att det inte finns någon motsvarande kurs. Det är därför tyvärr inte möjligt att höja betyg i den kursen. Vänligen Julia SYV
    • Niklas

      företagsekonomi b?

      Hej! Jag gör just nu prövningar på komvux. Efter 30 juni så kan jag inte längre läsa upp enligt gamla betygssystemet. Företagsekonomi B läste jag under gymnasiet, då va detta en 150 poängs kurs. Företagsekonomi 2 ska motsvara Företagsekonomi B men ger bara 100 poäng. Om jag läser...

      Anna: : Hej Niklas, jag har nu samrått med kollegorna och med expert på just det område - motsvarande kurser och ersättningsmöjligheter och fick följande svar: det går tyvärr inte ersätta betyg i... Läs hela svaret
    • Anton

      Hur fungerar systemen?

      Hej! Jag vill läsa upp datorkunskap i gamla systemet men läraren kan inte hjälpa mig innan 30 juni. Jag undrar kan man läsa datorkunskapen i nya systemet efter 30 juni. Finns det något som motsvar den kursen?

      Anna: : Hej Anton, tyvärr har jag dåliga nyheter - angående Datorkunskap med kurskoden DAA 1201. Vi har undersökt frågan så noga det går att undersöka den (med flera experter från... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga