Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32189 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'första året' (8 st.)
-
Studieuppehåll första terminen högskola?
Hej SYV! Jag blev just antagen till mitt förstahandsval som reserv, mitt hp ligger en del under medelpoängen föe utbildningen. Jag hade egentligen tänkt att ta ett sabbatsår efter gymnasiet, men nu när jag kom in på utbildningen funderar jag på om det är en bra idé då jag kanske inte kommer in...
Hej Axel,du skriver "antagen till mitt förstahandsval som reserv" - så är du ANTAGEN eller står du i Reserv? Det är 2 helt olika besked.Alla behöriga sökande ställs... Läs hela svaret -
Kan man byta till en annan gymnasium ?
Hej ! Jag går nu på IB linjen, jag trivs ganska bra men de har för mycket naturvetenskapliga ämnen i år 1. Även om jag får välja mina egna ämnen som jag gillar nästa år, så finns det inte de ämnen jag vill välja. Jag...
Om den andra skolan har ledig plats, kan rektor ta in dig; kontakta skolan - snarast! Och lycka till! -
Byta från vård-och omsorg till sambeteende/natur?
Hej SYV! Jag har kommit in i vård och omsorgsprogrammet, och undrar om det är möjligt att byta till sambeteende eller naturvetenskap senare? Jag hade originellt tänkt gå i sambeteende, men då jag ej vart behörig var jag tvungen att börja på ett...
Hej Alice, det är mycket bra att du tror att du kan trivas med utbildningen på det programmet som du kom in på - Vård- och omsorgsprogrammet>>. Om en elev inte är behörig till... Läs hela svaret -
Byta linje en halv termin in på första året?
Hej, går just nu första året på gymnasiet och går ekonomiprogrammet men känner att det är helt fel linje för mig. Jag vill jobba med människor och känner att barn & fritid hade varit bättre. I min sits så undrar jag om jag kommer att vara tvungen att börja om och gå med dom som börjar året...
Hej Isabelle, jag råder dig att söka om tiII åk1 - tiII ett nytt program men samtidigt också göra andra saker också. Du kan redan nu /snarast/ ta kontakt med rektorer på... Läs hela svaret -
Kan jag byta program och gymnasium i tvåan utan att börja i ettan?
Jag går ekonomi första året och har ångrat mig, jag ska snart börja tvåan och vill inte gå kvar på samma gymnasium och jag vill byta program. Jag vill byta från ekonomi till naturvetenskap och ämnena som skiljer sig är att jag läser matte 1b medans naturvetenskap har läst matte 1b och c + att...
Hej Allan! Tyvärr så tror inte jag det är möjligt att byta från Ekonomi>> till Naturvetenskapsprogrammet>> utan att behöva gå om... Läs hela svaret -
ersätta moderna språk?
Hej, jag går just nu första ring ekonomiprogrammet och där med 100p moderna språk. Jag valde italienska i början med efter några lektioner kände jag att det inte var för mig och att de inte kommer göra mig någon nytta då ja endå inte kommer hinna lära mig något på ett år och inte heller få bra...
Hej Klaudia! Jag kan berätta om alla de olika alternativen som jag ser för dig: 1. försöka läsa Italienska 1 med mål att få E i kursen - det är enklast och om du "lägger manken till" så tror jag du kan lyckas med det - fördelar: du... Läs hela svaret -
Vilka kurser kan man lägga till vid natur-sam inriktningen?
Hej! Jag går första året på gymnasiet på det Naturvetenskapliga programmet och jag har jättesvårt att bestämma mig för vilken inriktning jag ska välja. Jag funderar på att välja natur-sam så jag inte behöver läsa fysik 2, men jag vill gärna läsa matematik 4. Min studievägledare sa att det kan...
Hej Hanna! Vad som är tillåtet (generellt sett) att läsa på NA, kan du se härhttp://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf Om du väljer inriktning "sam" som är mindre än... Läs hela svaret -
Hur kan jag hjälpa min vän som inte får byta linje?
Jag har en vän som går i en linje som han inte alls trivs i, han vill därför byta till min linje men han får inte byta för sina föräldrar då dem anser att han sänker sina chanser till vidare utbildning. Hans föräldrar hotar med att ta hans mobil, inte låta honom gå ut och allmänt förbjuda olika...
Hejsan, oj, det var en svår fråga! Tråkigt att det blivit så här för din kompis! Kanske bör du uppmuntra din kompis att ta kontakt med Syven på skolan som kanske i sin tur kan träffa kompisen och hans föräldrar - så alla får korrekt information om konsekvenserna av ett byte. /Lena, Syv
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga