Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'teknisk fysik' (5 st.)

    • Elev

      Hur väljer man när man inte ens fått prova?

      Hejsan! Jag har velat bli läkare i många år, det har varit ett stabilt mål sedan 8:an. Nu går jag trean i gymnasiet på naturvetenskapsprogrammet och står inför ett dilemma. Vi har inte haft någon vit biologi (biologi 2) på hela gymnasiet, utan skall ha det på våren. Vi har däremot haft både...

      Milla : : Hej,kontakta studievägledare på de institutioner där läkarprogrammen ges och fråga om du kan få lov att bli "studerande för en dag"; jag hoppas du får... Läs hela svaret
    • Nils

      Är det möjligt att söka masterutbildning på ett annat universitet?

      Hej! Jag pluggar just nu basår på Mittuniversitetet i Sundsvall och är snart klar med året så det är dags att söka till utbildningar inför hösten. Jag är intresserad av att söka bl a till Civ. Ing. Teknisk Fysik (TF är mest intressant i nuläget). Problemet är att masterinriktningen för teknisk...

      Mikael: : Hej Nils, utbud av utbildningar (inkl vilka masterprogram och på vilka lärosäten de erbjuds) är inte konstant, utan kan förändras. Vilka masterprogram som... Läs hela svaret
    • Alec

      Plugga Teknisk Fysik på KTH parallellt med ekonom på Handels?

      Hej, jag går snart ut trean på gymnasiet och ska nu söka universitetsutbildning. Jag har hört lite här och var att det går att plugga civilingenjör i t.ex Teknisk Fysik på KTH och till ekonom på Handels. Jag vet dock att man bara kan ha 45 högskolepoäng per termin och undrar därför hur man...

      Milla : : Hej Alec, vi rekommenderar att tänka på sin hälsa, på att inte överanstränga sig. Det är jobbigt nog att läsa en heltids högskoleutbildning.... Läs hela svaret
    • Andreas

      Hur gör man när man doktorerar?

      Vart får man reda på vilka doktorstjänster som erbjuds och eventuella krav på dessa? Kan man öka sina chanser att få doktorstjänster och isåfall hur? Vad är det dom letar efter i en doktorand? Funderar på att plugga teknisk fysik med inriktning fusion på CTH och sedan doktorera på ITER i...

      Peter: : Hej Andreas, om du vill doktorera på doktorera på ITER i Frankrike, då känns det logiskt att höra med just ITER i Frankrike - var, hur och när man kan se vilka doktorstjänster de... Läs hela svaret
    • Erik

      Ämnen som är obligatoriska för teknisk fysik?

      Hej! Jag har läst ett år teknik och 3 år på det naturvetenskapliga programmet. Jag valde att inte läsa religionskursen då jag hade kontakt med min syv på min skola som sa att jag inte behöver ha den kursen för att kunna plugga teknisk fysik. Jag har 2250 poäng men fick höra av några kompisar...

      Julia: : Du måste ha bevis på att du har GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET. Precis som Brendan skriver i sin kommentar, har du grundläggnade behörighet om du har Examensbevis från ett... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga