Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32051 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'bedömning av utländsk högskoleutbildning' (7 st.)
-
Godkännande av utländsk masterutbildning i Sverige?
Vill läsa en masterutbildning utomlands. Om det blir på Instituto Marangoni är det inom området fashion business, och om det blir på Polimoda blir det troligtvis fashion journalism. Har mejlat UHR sedan länge tillbaka, men deras svar ger mig inte svar på...
Hej!Jag tycker du fick ett bra: utförligt och ganska tydligt svar från UHR. En av viktiga "moment" i det svaret är: "... design branschen. Branschen är inte reglerad och... Läs hela svaret -
Måste man komplettera sin utländska utbildning för erhållande av jobb?
En vän till mig har bort i Sverige i tre år och studerar grundskolesvenska. Hon kommer från Belarus och studerade på yrkesgymnasiet i tre år samt universitetet i 4 år. Hennes specialitet är kemiskt ingenjörskap. Hon har jobbat som...
Hej A!jag undrar om din vän fick sin utländska utbildningen bedömd av UHR, universitets- och högskolerådet? om inte - se information på... Läs hela svaret -
Var ska jag vända mig?
Jag pluggar Interdisciplinary studies med inriktning Biologi, Psykologi och Exercise Science i USA och tar examen i Maj. Jag skulle vilja veta vilka behörigheter min utbildning ger mig samt vad jag kan tillgodoräkna om jag vill plugga vidare till fysioterapeut. Var kan jag...
Hej,utbildning till Fysioterapeut ges i Sverige på fysioterapeutprogrammet. Den vanliga ordningen är sådan att du söker till fysioterapeutprogrammet och om du blir Antagen, ansöker du om Tillgodoräknande... Läs hela svaret -
Hur vägleda person till förskollärare?
Hejsan, Hur skulle ni vägleda en person med en utländsk lärarexamen, som vill jobba som förskollärare i Sverige. Hon har utlåtande från UHR att utbildningen motsvarar en kandidatexamen (utb läng 4 år). Vidare står det i utlåtandet att utbildningen är inriktad mot arabiska, och förbereder...
Hej Camilla,jag undrar om personen är helt säker på att komplettera sin utbildning och jobba just inom det område - även i Sverige. Vi känner till många fall när lärare... Läs hela svaret -
Bli bedömd på Reell kompetens?
Hej jag vill komplettera min utländska högre utbildning; fick svar att det saknas Engelska 6 betyg och att jag därför är obehörig, från Antagning.se men jag har fått Licensiat examen och skrev och försvarade mitt licensiat-arbete på Engelska. Det borde Antagning.se ta hänsyn till, eller ? Måste...
Hejsan, Du nämner i din fråga "Reell kompetens". Om man inte har fullständig gymnasiekompetens, t.ex om man hoppade av gymnasiet eller aldrig började - men har minst 3 års arbetslivserfarenhet... Läs hela svaret -
Hur kan en utländsk ekonom fortsätta till magister inom redovisning?
En kille(38 årig) från Jemen har högskoleutbildning(kandidatexamen) inom ekonomi linje redovisning och finansiering och skickat till UHR för validering. Han studerar SFI och nu inte kan klara svenskan men han kan god engelska. Han vill fortsätta och komplettera sin studie till magister i Sverige...
Hej, alla utbildningar inom Ekonomi med undervisningsspråk Engelska på Magister- och Masternivå finner man på www.studera.nu/jamfor-utbildning>>> och jag... Läs hela svaret -
Kan man få dispens från kravet på engelska?
Hej! Jag har en socionomexamen (240p) från Lettland som jag nyligen har skickat till UHR för utvärdering. Jag har tyvärr inte läst engelska på gymnasium utan ryska. Jag undrar om jag kan få dispens om jag ska komplettera min lettiska examen eller fortsätta ta magisterexamen. Mvh Ineta
Hej Ineta, i den frågan måste vi kontakta en expert. I väntan på expertens svar, titta gärna på yrkesögskoleutbildningar - yrkeshögskola kan göra undantag och ta in... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga